Vastavirtaan kulkemassa – ympäristön ja rauhan puolesta
Aikana, jona kirkosta eroaminen on suosittua, Pekka Haavisto on palannut siihen takaisin.
Hän oli perustamassa vihreää liikettä silloin, kun luonnon puolesta huolestuminen ei vielä kuulunut ajattelun valtavirtaan.
Uskonnon opettamisen tyyli oli alkanut vaivata Pekka Haavistoa kouluaikana.
– Kävin rippikoulun, mutta sen jälkeen se kapea näkemys maailmasta ja uskosta johti konfliktiin uskonnonopettajan kanssa, ja erosin kirkosta.
Hän kertoo olleensa
pitkään kirkon ”ulkojäsen”. Ylivieskan kirkon tuhopoltto reilut kaksi vuotta
sitten sai kuitenkin mietteliääksi.
Lopullisesti
mielen saivat muuttumaan arkkipiispa Kari Mäkisen ja piispa Irja Askolan
kannanotot ihmisoikeuksista, tasavertaisesta kohtaamisesta ja pakolaisten
kohtelusta. Haavisto kertoo arvostavansa myös Askolan kanssa tehtyä
humanitääristä yhteistyötä hallitusaikana.
– Ajattelin, että nyt puhuu sellainen kirkko, jota olen kaivannut. Tein oman valintani vastavirtaan ja liityin kirkkoon.
Hän odotti
kommentteja, joita ei kuitenkaan tullut.
– Kun
liittymisen jälkeen Helsingin hiippakunnasta tipahti kirje postilaatikkoon, se
oli kirkon rekisteriviranomaisen valju dokumentti. Kirkko voisi
jäsenhankinnassaan vähän iloisemmin tervehtiä uusia tulijoita, Haavisto
naurahtaa.
Hän istuu
Kirkon Ulkomaanavun hallituksessa arkkipiispana juuri aloittaneen Tapio Luoman
vieressä. KUA tekee uskonnoista riippumatonta työtä, mutta sen
lähimmäisenrakkauteen perustuva arvopohja on Haaviston mielestä helppo jakaa. Toimintaa
jopa osittain rahoitetaan kolehtien ja muun vapaaehtoisen varainhankinnan
avulla.
– En ole
kauhean paljon käynyt uskonnollisissa tilaisuuksissa. Viime kesänä tapasin nuoren
yrittäjän Kalle Ojamon, joka on mukana Kempeleellä toimivassa Greenled Oy:ssä,
energiansäästöä edistävässä yrityksessä. Tapaamisen jälkeen Kalle otti yhteyttä:
”Äiti käski sun tulla Suviseuroille.” Kysyin, että ”ootsä ihan varma?”
– Siellä oli
alle kolmikymppisiä ihmisiä, jotka ottivat hyvin lämpimästi vastaan, ja meillä
oli tavattoman jännä keskustelu. He kertoivat, että heihin kohdistuu syrjintää
ja he kokevat itsensä ulkopuolisiksi.
– Se oli
jälleen yksi näkökulma mosaiikkien Suomeen.
Vuoropuhelu
on jatkunut tuon intensiivisen illan jälkeenkin.
Suvaitsevaisuutta
esillä pitänyt kansanedustaja on arvostanut tuota piirrettä omissa
körttiystävissään.
– Heitä
leimaa myös vaatimattomuus ja nöyryys, ei kuvitella itsestä liikaa – se on
hyvin jännä filosofia, Haavisto pohtii.
Nämä
ajatukset saivat vastaamaan myönteisesti Tampereen herättäjäjuhlien
puhujakutsuun.
Nykypolitiikassa
näkyy poikkeuksellisen vahvana populismin ja pakolaisvastaisuuden nousu.
Vihapuheen ja ennakkoluulojen määrä Internetin aikakaudella on yllättänyt
Haaviston.
Hän muistuttaa, että myös muslimeilla on keskenään erilaisia näkemyksiä monista asioista.
Mitä tapahtuu taivaassa?
Vuonna 2012 presidentinvaalien
yhteydessä suureksi kysymyksesi nousi homoseksuaalisuus.
– Monissa
perheissä käytiin silloin ensimmäistä kertaa vakavaa keskustelua seksuaalisista
vähemmistöistä. Olen iloinen, jos olen voinut vaikuttaa ilmapiirin muuttumiseen.
Haavisto saa
paljon sähköpostia, ja jotkut niistä ovat saaneet pohtimaan teologisiakin
näkökulmia.
– Yhdessä
viestissä kysyttiin, mitä tapahtuu taivaassa samaa sukupuolta oleville
pareille. Minua paremmin teologiasta perillä olevat ihmiset sanovat, että
taivaassa ei ole sukupuolia eikä perheitä – vaikka usein ollaankin
”jälleennäkemisen toivossa”.
– Monet myös
kysyvät, voiko pappi siunata samaa sukupuolta olevan parin. Mutta pappihan ei
siunaa, vaan pyytää Jumalan siunausta. Siunaus on viime kädessä Jumalan teko. Ja
jos pappi voi pyytää Jumalan siunausta golf-kentille ja veneille, miksi ei näille
pareille.
– Ihmiset
pohtivat näitä kysymyksiä.
Pekka
Haaviston puoliso Nexar Antonio Flores tuli Suomeen opiskelemaan 20 vuotta
sitten.
– Oma ystäväpiirini
suhtautui meihin luontevasti, mutta maahanmuuttoviranomaiset pitivät meitä
valeparina. Samaan aikaan oltiin ajamassa lakia parisuhteiden rekisteröimisestä.
Emme olleet ajatelleet asiaa niin omakohtaisesti, mutta kun saimme
viranomaisilta hylkäävän päätöksen Antonion oleskeluluvasta, ajattelimme, että
ei muu auta kuin rekisteröidä parisuhde.
Nykypäivänä
Haavistoa pohdituttaa, suojataanko kaikkien oikeutta perheeseen tarpeeksi.
– Monilla suomalaisilla pariskunnilla on tilanne, jossa puoliso tulee EU-alueen
ulkopuolelta. Viranomaiset saattavat kohdella tällaisia puolisoita todella
tylysti, Haavisto harmittelee.
Ajankohtainen
oli myös laki transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta.
– Meni minne
tahansa, aina joka puolella joku nuori takapenkistä nousi kysymään: ”Mitä
mieltä olet trans-laista?”.
Opettajatkin painivat
asian kanssa.
– Tamperelaisen
koulun opettaja kertoi, että heillä on neljä tällaista oppilasta, ja he ovat
miettineet, millä nimellä heitä kutsutaan. Koulussa oli tehty päätös, että
lapsi saa itse päättää, mitä nimeä käytetään. Tämä on sivistystä.
Haavisto
kertoo tavanneensa myös Suviseuroilla käyvän monilapsisen perheen äidin, jossa
yhden lapsen sukupuoli-identiteetti on eri kuin fyysinen. Äidillä oli selvät
sävelet: ”Se vain on näin, ja se pitää hyväksyä.”
– Jos katsomme menneisyyteen, Suomessa on ollut aina kykyä tulla toimeen erilaisuuden kanssa. Eivät nämä asiat uusia ole.
Kesäpaikka
Teiskossa
Pekka
Haaviston äiti Anja on vanhaa teiskolaista sukua; tieto ulottuu yhtä kauas kuin
dokumentoitu historia. Teiskossa sijaitseva vakituinen kesäpaikka, Haikan talo,
on erotettu 1700-luvulla äidin suvun Toijalan talosta.
– Haikassa korjattiin jo 1800-luvulla Näsijärven puutavaralotjia, ja sinne syntyi myös Neptun-laivayhtiön telakka. Lapsena leikimme suurten telakalta muistoksi jääneiden puisten väkipyörien päällä.
Helsingissä
Haavistolla on 50 vuotta vanha mahonkivene. Teiskossa kesäautona oli
kuplavolkkari, mutta talvisäilytyksen takia siitä luovuttiin – nyt hän
haikailee toisen kesäajoneuvon perään.
Pekka
Haaviston isä toimi historian ja psykologian opettajana ja rehtorina, äiti
opetti kemiaa ja fysiikkaa.
– Kotona keskusteltiin
paljon. Kirjahyllyssä oli maailman uskontojen teoksia, äiti seurasi
luonnontieteitä, isä kantoi kotiin kirja-alennusmyynneistä kassikaupalla
historiaa ja yhteiskuntaa käsittelevää kirjallisuutta.
1960- ja
70-luvut olivat Suomen kansainvälistymisen aikaa – toki Eurooppa-keskeistä,
Haavisto huomauttaa – interreilattiin ja imettiin vaikutteita kansainvälisistä
lehdistä. Myös ympäristöasiat alkoivat nousta tietoisuuteen.
– Isot maailmantapahtumat,
kuten Kennedyjen murhat, ja amerikkalaisten maailmanvalloitus leimasivat aikaa.
– Oppikoulun
alaluokan maantiedon tunnille piti tehdä esitelmä jostain maasta. Tein sen
Biafrasta, ja meillä oli kova riita opettajan kanssa siitä, onko Biafra maa. Biafran
presidentti Odumegwu Ojukwu valitsi Finlandian
Biafran kansallishymniksi. Separatistitaistelija oli sitten Nigerian
vankilassa, mutta myöhemmin hänet armahdettiin.
Kierrätys ja
uusiokäyttö tulivat tutuiksi varhaisessa vaiheessa. Haavisto oli yhdessä
kehityskriitikko Kai Vaaran kanssa aktiivinen osallistuja Munkkivuoren
yhteiskoulun luontokerho Vanessassa.
– Kaverini Kaitsu
toi Tukholman ympäristökokouksesta vuonna 1972 kierrätyspaperille painetun
vihon, jota sitten hypisteltiin. Koulussa esitimme pasifistisen Aseet veks -näytelmän.
Näytelmä sai
osan opettajista takajaloilleen.
– Opiskelujen
alettua perustimme vaihtoehtolehtiä; Köynnös, Komposti, Suomi, ja myöhemmin teimme
rocklehti Rumbaa ja Vihreää Lankaa. Meillä oli pieni kustannustalo, joka
yhtäkkiä työllisti 20 ihmistä. Emme osanneet kutsua itseämme yrittäjiksi –
vaikka juuri sitä olimme.
Koijärven
kuivattamista vastustaneeseen mielenosoitukseen vuonna 1979 Pekka Haavisto meni
Komposti-lehden toimittajana, ja nuo tapahtumat antoivat sysäyksen sille, että
aktivistit alkoivat miettiä vaaleihin osallistumista. Koijärvellä olivat mukana
vihreän liikkeen ensimmäiset kansanedustajat Ville Komsi ja Kalle Könkkölä.
Vuonna 1987
Vihreä liitto sai neljä kansanedustajaa.
– Politiikka vei
mukanaan. Siviilipalveluvuoteni vietin Tampereella, ja oli hienoa seurata myös Tampereen
vihreiden syntyä. Kävimme keskusteluja Into-nimisessä kirjakahvilassa Tampereen
ylioppilastalon takapihalla, Kauppahallin kellarikahvilassa ja yliopiston
kuppilassa.
Samoja
aktiiveja on myös tamperelainen poliittinen vaikuttaja ja nykyinen Smart
Tampere -ekosysteemiohjelman kehityspäällikkö Pauli Välimäki. Haavisto ja
kumppanit olivat tukemassa myös Helsingin Oranssi-liikettä.
– Vanhan
kulttuuriperinteen suojelu kuului alkuvihreään toimintaan. Oranssi sai aikaan
sen, että SLEY:n talo Freda 42 jäi pystyyn.
Joissakin perheissä vihreitä on nyt jo kolmessa polvessa.
Paljon huonoja uutisia
Haaviston
nuoruudessa monet asiat näyttivät hyvin synkiltä. Nuoret ajattelivat silloin
olevansa viimeistä sukupolvea – maailma tuhoutuisi ekokatastrofiin tai
ydinsotaan.
– Ympäristöasiat
ovat nousseet otsikoihin hitaasti. Tukholman kokouksestakin on jo 46 vuotta.
Mutta nyt vihreät arvot ovat tulleet jäädäkseen, Haavisto toteaa.
Nyt pinnalla
ovat Turkin tapahtumat, Syyrian konflikti ja Pariisin ilmastosopimus, jota
Trumpin hallinto horjuttaa.
– Kaikkien
konfliktien äiti, Israelin ja Palestiinan suhde, ei myöskään ole menossa hyvään
suuntaan.
Ovatko
vastoinkäymiset tehneet pitkän linjan sovittelijan kyyniseksi?
– Ei ehkä
kyyniseksi, mutta tuntuu, että globaaleihin ongelmiin on vaikutettava entistä
tehokkaammin.
Hän
muistuttaa vastuullisuudesta, kansainvälisistä mekanismeista ja ylipäätään
keskustelusuhteen luomisen tärkeydestä. Myös urheilu- ja mielipidevaikuttajia
Hjallis Harkimon ja Kimi Räikkösen tapaan tarvitaan näyttämään esimerkkiä.
Esimerkiksi
Balkanin kriisin jälkeisten ympäristötuhojen puhdistamisessa kansainvälisten
yhteisöjen rooli oli vahva.
– Siinä näki,
että rauha tarvitsee rakenteita ja ihmisten huoliin pitää vastata.
– Etelä-Sudan,
ehkä jopa Iran jossain mielessä ovat olleet onnistumisia. Myös Somalian
kriisissä on valoa tunnelin päässä.
Viime aikoina
Haavisto on pitänyt yhteyksiä myös maihin, joita usein pidetään kansainvälisen
politiikan häirikköinä – kuten Pohjois-Koreaan ja Eritreaan.
– Jokaiseen hetkeen on tartuttava. Muutos alkaa kohtaamisesta.
Oikeus, anteeksianto, sovinto
Haaviston
mielestä ratkaisujen etsimisessä on eduksi, että myös meillä suomalaisilla on
oma konfliktihistoriamme. Kansalaissodan muistovuosi on nostanut esiin
yllättävänkin voimakkaita tuntoja.
Haaviston
sukulaisia isän puolelta oli punaisten vankileirillä Hennalassa. Tampereella
äidin äiti ja isoisän äiti olivat keväällä 1918 Tuomiokirkossa Tampereen
taistelujen aikaan. Molemmat muistelivat kuolevien hevosten ääniä Tampereen
kaduilta.
Isoisän äiti Alma
Toijala oli piilotellut kotinsa kellarissa ensin poikiensa valkoisia
opiskelukavereita, mikä oli kiellettyä kuolemanrangaistuksen uhalla, ja
myöhemmin punaisia poikia, Pekkalan Maunoja ja Einoa – taas
kuolemanrangaistuksen uhalla.
Humanitaarinen
perinne on siis suvussa pitkä.
– Suomessa
oli paikallista sopimista väriin katsomatta. On hyvä, että käydään läpi kansalaissodasta
sekä hyviä että pahoja tarinoita, ja myös sitä, ovatko kaikki saaneet oikeutta.
Vastaava
tuore sovintoprosessi koskee saamelaisten koulukoteja.
– Tällaiset
omassa kulttuurissa näkymättömätkin prosessit on käytävä läpi, vaikka
valtaväestöstä voi tuntua, että eihän tässä ole mitään puhuttavaa.
Haavisto on
pohtinut myös uskontoa osana rauhanvälitystä.
– Rauhanvälittäjän
työ on äärimmäisen stressaavaa, ja monet kulkevat kriisialueelta toiselle. Minulla
on hirveän suuri arvostus näitä ihmisiä kohtaan. Monella toimijalla on vahva
uskonnollinen tai elämänkatsomukseen liittyvä vakaumus, joka antaa luottamusta
toimia vaikeissa oloissa, jopa valmiuden uhrata oman henkensä.
– Sudanilainen
kontakti Taisier Ali, jonka luona tapasin Somalian rauhanprosessin
neuvottelijoita, totesi: ”Työ on paras rukous”. Ajattelin, että tämähän on ihan
suomalainen ajatus.
Äidinäiti
Helmi Toijalalla oli syvästi hengellinen maailmankatsomus.
– Isoäitini mielilaulu oli Immi Hellénin Paimenpoika – ”Metsä kirkkoni olla saa”. Siinä konkretisoituu monelle suomalaiselle tärkeä luonnossa liikkuminen ja hiljaisuus. Metsä on meille hiljentymisen ja oman sielun löytämisen paikka.
Teksti: Asta Kettunen
Pekka Haavisto
- Syntynyt 23.3.1958 Helsingissä
- Vuosina 1979–1982 Komposti-lehden, 1982–1987 Suomi-lehden ja vuonna 1983 Vihreän Langan päätoimittaja
- Siviilipalvelus Tampereen yliopistollisessa sairaalassa vuonna 1985: toimitti sairaalan tiedotuslehteä Mikko Alatalon jalanjäljissä
- Euroopan ensimmäinen vihreä ministeri vuonna 1995
- Euroopan rauhaninstituutin puheenjohtaja
- Kansanedustajana yhteensä 19 vuotta
- Presidenttiehdokas vuosina 2012 ja 2018
- EU:n Sudanin erityisedustaja Darfurin rauhanneuvotteluissa