Ovatko kaikki päässeet perheneuvontaan?
Kirkon perheneuvonta siirtyi etäyhteyksin tapahtuvaksi maaliskuun puolessa välissä. Kesäkuun alusta alkaen perheneuvonnassa on tavattu asiakkaita myös kasvokkain, jos alueellinen tautitilanne on sen sallinut. Tampereella on jälleen tavattu ihmisiä myös paikan päällä.
Osa keskuksista on jatkanut perheneuvontaa pelkästään videovälitteisesti. Millaisia käytäntöjä Tampereen seurakuntien perheneuvonnassa on nyt ollut, perheneuvontatyön johtaja Heikki Syrjämäki?
– Olemme lähes koko korona-ajan pystyneet tarjoamaan asiakastapaamisia sekä kasvokkain että etäyhteyksin. Keväällä tapaamisia voitiin jonkin aikaa tarjota vain etäyhteyksin, mutta askeleittain otimme niiden rinnalle kasvokkain tapaamisia. Mahdollisuuksien mukaan pyrimme näin toimimaan jatkossakin, mutta turvallisuusnäkökohdat otamme tarkasti huomioon edelleenkin.
– Olemme juuri tarkentaneet korona-ajan ohjeitamme asiakkaille, ja tulemme jatkossakin tekemään niin tilanteen kehittymisen mukaan. Yhteistyössä asiakkaiden kanssa teemme tapaamisista mahdollisimman turvallisia. Perheneuvontaan voi korona-ajasta huolimatta olla yhteydessä ja miettiä kanssamme itselle sopivaa ja kaikille riittävän turvallista tapaa työskentelyyn.
Kesällä kysyntä perheneuvontaan lisääntyi valtakunnallisesti. Onko Tampereella pystytty ottamaan asiakkaiksi kaikki tarvitsevat?
– Perheneuvonnan kysyntä ja tarve on Pirkanmaallakin suurta ja koronatilanne on sitä lisännyt. Kaikkien yhteyttä ottaneiden kanssa on heidän tilannettaan kartoitettu. Joskus yhdessä etsitään perheneuvontaa sopivampi avun lähde, se on voinut löytyä seurakuntien muista toiminnoista tai muiden toimijoiden auttamispisteistä.
– Kaikki, joille perheneuvonta on osoittautunut parhaaksi auttamispaikaksi, ovat saaneet ajan, tosin jonotuksen kautta.
Mitä mieltä asiakkaat ovat olleet etäyhteyksin tapahtuvan perheneuvonnan mahdollisuudesta?
– Meille on hyvin tärkeää asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuus. Asiakassuhteet ovat hyvin henkilökohtaisia ja herkkiä, minkä vuoksi muutokset tapaamistavoissa eivät aina ole yksinkertaisia. Asiakkaamme ovat ymmärtäneet hyvin väliaikaisjärjestelyjen tarpeen.
– Monille etäyhteydet ovat sopineet hyvin riskien minimoimiseksi tai arjen järjestelyjen vuoksi. Toisaalta kuukausien moni kuukausien ajan etäyhteyksin kotoa käsin työtä tekevä on halunnut edes pariterapiassa kohdata ihmisen muuten kuin ruudun välityksellä. Tämän olemme pyrkineet järjestämään aina kun se on turvallista.
– Kesälomien jälkeen uudet asiakkaat ovat aiempaa enemmän toivoneet tapaamisten toteutuvan kasvokkain. Etätapaamisia ja jatkuvaa tietokoneella oloa alkaa jo monelle kertyä uuvuttavassa määrin.
Mitkä ovat olleet keskeisimpiä huolia?
– Apua haetaan, koska lähi-ihmissuhteet ovat tärkeitä ja niistä halutaan pitää huolta.
– Kommunikaatiovaikeudet ja riidat parisuhteissa ovat tyypillisimpiä syitä hakea apua perheneuvonnasta. Uusperhekysymykset, eron uhka, seksuaalisuuden kysymykset sekä perheväkivalta tai sen uhka saavat usein hakemaan apua. Näiden lisäksi muun muassa aikuisten lasten ja heidän vanhempiensa tulehtuneet tai kokonaan katkenneet välit saavat hakemaan ulkopuolista apua.
– Asiakaskunnassa ei ole tapahtunut merkittäviä muutoksia, viime kuukausina alle 30-vuotiaiden yhteydenotot ovat tosin olleet hieman kasvussa. Tavallisin asiakkaamme on yhä 30–50 -vuotias avio- tai avoliitossa elävä 1–3 lapsen vanhempi.
Millaista palautetta olette saaneet?
– Asiakaspalaute on kaksijakoista.
– Kielteinen palaute liittyy jonotusaikaan. Vaikka ihmiset ymmärtävät perheneuvonnan resurssien rajallisuuden ja avun tarvitsijoiden määrän, ei jonotus kriisin keskellä aina ole kohtuullista. Mielenkiintoista on se, miten moni työskentelyn loppuessa sanoo haluavansa antaa ”oman paikkansa” mahdollisimman pian muille, apua enemmän tarvitseville.
– Työskentelyn sisällöstä, kuulluksi tulemisesta sekä työntekijöiden ammattitaidosta saatu palaute on hyvin myönteistä. Se ei tarkoita, että työssä ja osaamisessa ei olisi kehitettävää. Koko ajan kehitämme työtämme ja työntekijämme kouluttautuvat jatkuvasti.
Onko ihmisten yhteydenoton muodoissa muutoksia?
– Yhteydenoton tavat ovat muuttuneet melko nopeasti. Vielä muutama vuosi sitten lähes kaikki yhteydenotot tehtiin puhelimitse, nyt yleisimmin meitä lähestytään sähköpostilla. Yhteydenotoissa samoin kuin tapaamisissa toimintatavat ovat mahdollisimman pitkälle asiakkaiden tarpeista lähteviä.
Tampereen kaupungin alkukesästä tekemän kyselyn pohjalta nousi esiin erityisesti vanhempien kokeman kuormituksen kasvaminen, kun lasten hoidontarve lisääntyi ja tukiverkkojen apua oli käytettävissä vähemmän. Mitä seurakunnilla tiedetään tästä?
– Perheneuvonnassa olemme tehneet saman havainnon. Haasteet eri perheissä ovat erilaisia.
– Konkreettista apua tarvitaan ja esimerkiksi seurakuntien PikkuHelppi-toiminta on varhaiskasvatuksen ja diakonian lisäksi ollut seurakuntien käden ojennusta tähän tarpeeseen.
– Perheneuvonnan työssä on nähty psyykkisen ja sosiaalisen tuen tarve ja siihen vastataan terapeuttisin keinoin. Työtä kehitetään ja suunnataan mahdollisimman tarkasti tapahtuvia muutoksia huomioon ottaen.
– Korona-aika on hankaloittanut hoitojärjestelyjä ja koulun käyntiä. Vähemmälle huomiolle on jäänyt se, miten monien lasten tapaamiset eri osoitteessa asuvan vanhemman sekä isovanhempien kanssa ovat vaikeutuneet.
Millainen on ollut Rakkauden kymmenen käskyä -kirjan saama vastaanotto?
– Kirja tehtiin vastauksena esitettyyn pyyntöön. Ihmissuhdekirjoja on julkaistu runsaasti, mutta tarvetta nähtiin olevan tuoreelle kirjalle, joka olisi helppo ja nopea lukea, ja joka ottaisi huomioon erilaiset perheet ja elämätilanteet. Kustantajan tavoitteena oli pitää kirjan hinta mahdollisimman edullisena, että se ei nousisi esteeksi kirjan hankinnalle. Näistä ajatuksista kirja syntyi.
– Pohjaksi toivottiin Tampereen seurakuntien aikanaan tuottamat Rakkauden kymmenen käskyä. Käskyt toki muuttuivat kirjoitusprosessin aikana ja kirjan muodossa niiden taustoja avattiin.
– Palaute on ollut myönteistä ja kirjaa ovat hankkineet toiveiden mukaan sekä yksittäiset ihmiset että seurakunnat lahjakirjoiksi. Pienen kirjan saama huomio on ollut yllättävänkin suurta.
Entä Rakkausklinikan?
– Rakkausklinikka https://www.terve.fi/teemat/rakkausklinikka on uuden yhteistyökumppanin myötä kehittynyt. Edelleen siellä voi saada asiantuntijan vastauksia omiin kysymyksiinsä, lukea vastauksia muiden kysymyksiin sekä blogeja. Kohderyhmä on laajentunut ja se on huomioitu sisällössä.
– Blogeja luetaan ja jaetaan paljon. Kysymys- ja vastausosio on vahva, koska ihmisten aidot kysymykset kiinnostavat ja niistä on apua sekä kysyjille että samanlaisia kysymyksiä pohtiville.
– Tampereen seurakuntien panostus tähän perheneuvonnan
yhteiseen, valtakunnalliseen Rakkausklinikkaan tulee ensi talven aikana
vahvistumaan ja se näkyy klinikalla ja saa toivottavasti lisänäkyvyyttä
Tampereella.
Teksti: Asta Kettunen
Kirkon perheasiain neuvottelukeskuksia on 41 ja niissä työskentelee yli 180 työntekijää.
Tampereen seurakuntien perheneuvonta