Seurakunnat palvelee nyt chatissa
Tampereen seurakunnat avasi lokakuun alussa chat-palvelun verkkosivuilleen. Se on avoinna arkisin kello 9–16. Palvelun tarkoituksena on helpottaa avunsaantia ja tiedon löytämistä, kertoo kehittämistyön asiantuntija Eva Wäljas.
– Haluamme jatkuvasti kehittää ja parantaa asiakaspalveluamme. Chat-keskustelun avaaminen on yksi uusi kokeilu, jolla pyrimme helpottamaan avun löytämistä.
Wäljas uskoo, että entistä useammat kaipaavat helppoja virtuaalisia yhteydenottokanavia.
– Nuoret käyttävät kyllä paljon puhelinta, mutta harvemmin soittamiseen. Heille luontevampaa on kysyä asioista suoraan chatissa.
Palvelu on ollut avoinna jo kuukauden ajan, ja asiakkaat ovat löytäneet sen hyvin. Kysymyksiä on tullut muun muassa diakoniasta, ruoka-avusta ja kirkkoon liittymisestä. Palvelu on anonyymi, eli asiakkaan yhteystietoja ei kysytä.
Varsinaiset sielunhoidolliset keskustelut ohjataan kuitenkin päivystävän papin numeroon. Henkistä sekä hengellistä tukea saa myös Kirkon keskusteluavusta osoitteessa evl.fi/kirkonkeskusteluapu.
Lisäksi robottiohjelmalla ohjataan suoraan Tampereen seurakuntien etsityimpien palvelujen luo.
Chat-palvelu on pilotti, jota on tarkoitus jatkaa toukokuulle asti. Jatkosta päätetään arvioinnin jälkeen. Jo aiemmin chattia on jo aiemmin satunnaisesti kokeiltu yksittäisissä palveluissa.
Edelleen Tampereen seurakunnat palvelee myös puhelimitse ja sähköpostitse sekä henkilökohtaisesti monissa toimipaikoissa. Kaikki tiedot löytyvät verkkosivuilta tampereenseurakunnat.fi.