6.9.2023 9.20

Kirkon keskusteluapu kaipaa lisää päivystäjiä

Suomessa on paljon ihmisiä, joilla ei ole ketään, jonka kanssa keskustella, tai ketään, jolle voisi soittaa. Tämä yksinäisyys purkautuu toisinaan myös soittoina hätänumeroon. Hälytyskeskuksiin tulee puheluita, jotka eivät sinne kuuluisi. Soittajille yksinäisyyden hätä on kuitenkin todellinen: he kaipaavat kipeästi ymmärtävää kuulijaa.

– Suomessa on vähintään Tampereen väkiluvun verran yksinäisiä, yli 200 000 ihmistä, joidenkin arvioiden mukaan jopa tuplasti tämä määrä, sanoo Outi Niemi, Kirkon keskusteluavun toiminnanohjaaja Tampereen seurakunnissa.

Kirkon keskusteluapu tarjoaa nimensä mukaisesti tukea ja apua ihmisille, jotka ovat kuulijaa vailla. Palvelu on Suomen vanhin auttava puhelin, sillä Palveleva puhelin aloitti toimintansa jo vuonna 1964. Tällä vuosituhannella Kirkon keskusteluapu on laajentunut nettiin, Palvelevan puhelimen rinnalla toimivat myös Palveleva chat ja Palveleva nettikirje.

Palveluille on ilmeistä tarvetta: vuonna 2022 Kirkon keskusteluavussa vastattiin yli 45 000 puheluun ja käytiin yli 7 500 chat-keskustelua. Nettikirjeitäkin palveluun saapui yli 700. Yksinäisyys, ihmissuhteet, arjen erilaiset tilanteet saavat ihmiset ottamaan yhteyttä.

– Ihmiset voivat ensin kysyä jotakin arkista asiaa, vaikkapa ohjeita perunan keittämiseen. Kun pitempään jutellaan, yhteydenottaja rohkaistuu jakamaan jotakin elämäntilanteestaan, kertoo Niemi.

Keskustelu voi lähteä avautumaan hyvin luonnollisella ja yksinkertaisella tavalla, kysymällä kuulumisia.

– ”Mitä sinulle kuuluu?” on maailman kaunein kysymys. Jokainen meistä haluaa tulla kuulluksi ja kohdatuksi.

Kaksi naista matkapuhelimet käsissään
Kirkon Chat on osoittanut tarpeellisuutensa. Kuvassa ovat Riitta-Liisa Rusi ja Outi Niemi (arkistokuva). Kuva: Jussi Laitinen

Chat-päivystäjille kova tarve

Soittajien puheluihin tai chat-yhteydenottoihin vastataan eri puolilla Suomea, sillä Kirkon keskusteluapu toimii valtakunnallisesti. Yhteydenotot ohjautuvat vapaana oleville päivystäjille satunnaisesti.

Päivystäjien toiminta on vapaaehtoista, palkatonta. Matkakulut heille kuitenkin korvataan, sillä esimerkiksi Pirkanmaan päivystyspaikka sijaitsee Tampereella. Pirkanmaan piirissä on 66 päivystäjää eri puolilta maakuntaa.

– Tällä hetkellä etsimme lisää uusia päivystäjiä. Erityisesti chat-palveluun kaipaisimme uutta väkeä. Jouduimme lyhentämään valtakunnallisen chat-päivystyksen aukioloaikaa, sillä päivystäjiä ei ollut riittävästi, kertoo Niemi.

Yksi vapaaehtoinen tekee tavanomaisesti vain puhelin-, nettikirje- tai chat-päivystyksiä. Pirkanmaalla puhelinpäivystäjällä on yksi kolmen tunnin vuoro kerran kuukaudessa, chat-päivystäjällä on kaksi kahden tunnin vuoroa kahdesti kuukaudessa.

Päivystäjät eri ammateista ja monen ikäisiä

Pirkanmaan päivystäjien joukossa on ihmisiä eri ammateista, ja ikäjakaumakin on laaja: nuorin päivystäjä on 22-vuotias, vanhin yli 80-vuotias. Jotkut ovat päivystäneet jopa vuosikymmenien ajan.

Päivystäjä Olli on työskennellyt vapaaehtoisena kymmenisen vuotta, alkuun puhelinavussa, nykyisin chat-päivystäjänä. Koska päivystäjät vastaavat yhteydenottoihin nimettöminä, hän esiintyy tässä jutussa vain etunimellä.

– Lähdin päivystykseen vapaaehtoiseksi, sillä halusin auttaa ja tukea ihmisiä, kertoo Olli. 

Hän on halunnut jatkaa, sillä auttaminen keskustelemalla ja chattaamalla on tuntunut mielekkäältä ja tärkeältä. Keskusteluapu on väylä, jonka kautta hyvin erilaiset ihmiset ja monenlaiset elämäntilanteet tulevat tavoitetuksi.

– Tämä on sellainen vapaaehtoistyön muoto, jossa pääsee lähelle toista ihmistä kahdenkeskisessä keskustelussa. Ja koska keskustelu on anonyymiä, keskustelu on usein hyvin syvällistä.

Vaikeitakin hetkiä päivystyksessä on ollut. Joskus auttaja voi tuntea riittämättömyyttä.

– Joillakin on todella vaikeaa. Ja auttajaa voi jäädä vaivaamaan, ettei pysty enempää auttamaan. Tärkeintä kuitenkin on, että apua hakeva voi sillä hetkellä purkaa mielensä kuuntelijalle. 

Päivystäjän tehtävä ei ole tuputtaa neuvoja, vaan kuunnella, mutta hän voi ohjata apua kysyvän myös muun avun piiriin, esimerkiksi ottamaan yhteyttä lähimmän seurakunnan diakoniatyöntekijöihin.

Kuuntelemisen taito tärkein

Entä millainen on hyvä päivystäjä?

– Mitään täsmävaatimuksia päivystäjälle ei ole; hyvin erityyppiset ihmiset pärjäävät tässä tehtävässä. Omat perusasiat pitäisi kuitenkin olla kunnossa, sanoo Olli.

Tärkeintä on, että osaa kuunnella.

– Oma itse täytyy pistää sivuun, kun keskittyy kuuntelemaan toista. Soittajalla pitää voida olla luottavainen olo.

Päivystäjät eivät tuo keskusteluissa esiin omaa elämänkatsomustaan. Mutta koska kyseessä on Kirkon keskusteluapu, yhteyttä ottava itse toivoo toisinaan hengellistä keskustelua.

Olli keskustelee mielellään uskon kysymyksistä, mutta sanoo, että kaikille päivystäjille hengelliset asiat eivät ole niin tuttuja.

– Osalla päivystäjistä ei ole valmiuksia keskustella uskosta tai hengellisyydestä. Silloin voi ohjata soittajan ottamaan yhteyttä diakoniatyöntekijään tai pappiin. Tähän työhön voi lähteä, vaikka kokisi epävarmuutta uskonasioista.

Ollille vapaaehtoistyö on tuntunut kymmenenkin vuoden jälkeen palkitsevalta, ja hän toivoo, että vapaaehtoistyöstä kiinnostuneet tulisivat rohkeasti mukaan Kirkon keskusteluapuun. Toisten auttaminen tuntuu tärkeältä tehtävältä.

– Haluan rohkaista ja kannustaa tähän vapaaehtoistyöhön. Ihmisiä pystyy auttamaan. Vaikka ihminen ei erikseen kiittäisi, puheista ja viesteistä aistii, että ihminen on saanut apua.

Teksti: Kaarina Lehtisalo

Jos olet kiinnostunut vapaaehtoistyöstä Kirkon keskusteluavussa, ota yhteyttä Kirkon keskusteluavun toiminnanohjaajaan Outi Niemeen: outi.niemi@evl.fi, p. 040 804 8388.

Vapaaehtoiset Pirkanmaalla:

  • Puhelinpäivystys: 3 h vuoro 1 krt/kk
  • Chat-vuoro: 2 h vuoro 2 krt/kk
  • Nettikirjepäivystys: 1 päivä/kk
  • Päivystys on vaativaksi luokiteltavaa vapaaehtoistyötä
  • Päivystyksestä ei makseta palkkiota
  • Päivystäjä saa hyvän koulutuksen tehtävään
  • Päivystäjän matkakulut korvataan
  • Pirkanmaan päivystyspaikka on Tampereella

Kirkon keskusteluapu:

Palveleva puhelin, joka päivä kello 18–24. Puhelin: 040 022 1180

Palveleva chat, ma-pe kello 16–20

Kirkon keskusteluapu verkossa


Palaa otsikoihin