5.1.2022 9.40

Ovatko ikäihmisten digitaidot karttuneet?

Harjun seurakunta on syyskuusta lähtien antanut ikäihmisille tukea digitaalisten laitteiden, puhelimien ja tietokoneiden käytössä. Minkälaisesta projektista oikein on kyse, digineuvoja Arttu Lahtinen?

– Projekti kulkee nimellä ”Seniorit someen -digituki”, mutta palvelu kattaa digimaailmasta toki paljon muutakin kuin sosiaalisen median.

– Autan ikäihmisiä älylaitteiden ja muiden nykypäivän vempeleiden käytössä. Projektiin kuuluu koulutuksia esimerkiksi Kanta.fi-palveluista, pilvipalveluiden käytöstä ja älypuhelimen perustoiminnoista.

– Palvelu on tarkoitettu Harjun seurakunnan alueen senioreille. Palvelu on täysin maksutonta ja seurakunnan tarjoamaa.

Nuorehko mies ja vanhempi nainen katsovat iloisina matkapuhelinta.
Arttu Lahtinen on opastanut Kalkussa asuvaa Liisa Salosta älypuhelimen käytössä. ”Todella tyytyväinen olen Artun neuvoihin ollut. Eihän tämä puhelimen käyttö ihan helppoa ole, mutta siihen kyllä oppii”, kehuu Salonen. Hän kannustaa muitakin Harjun alueen ikäihmisiä ottamaan yhteyttä Arttu Lahtiseen. Kuva: Hannu Jukola

Käytkö senioreiden luona vai neuvotko etänä puhelimessa?

– Pystyn tarvittaessa neuvomaan puhelimitse nopeita ja simppeleitä asioita. Mieluiten käyn asiakkaan luona, jolloin voin itse varmistua siitä, että ongelma tulee kuntoon. Kotikäynnillä on myös helpompi ottaa puheeksi muita laiteongelmia.

– Voin esimerkiksi tulla kotikäynnille opastamaan sähköpostin käytössä ja huomata, että televisiossa on ongelmaa. Se saadaan selvitettyä samalla reissulla. Lähden myös tarvittaessa laiteostoksille tueksi.

– Olen järjestänyt koulutuksia noin joka toinen viikko. Koulutuksiin on osallistunut yleensä noin seitsemän henkilöä kerralla, eli tilaisuudet on saatu järjestettyä koronaturvallisesti. Kotikäyntejä olen ehtinyt tehdä jo kymmeniä. Puhelin pirisee koko ajan, ja varauksia tulee lisää.

Mitä sinulta on toivottu?

– Usein kotikäynnin aiheena on jokin tietotekninen ongelma, sähköpostin toimimattomuus, jumiin jääneet päivitykset tai television kanavien katoaminen. Myös koronapassin asennusta on toivottu paljon. Minulta voi toivoa oikeastaan mitä tahansa tietotekniikkaan tai kodin elektroniikkaan liittyvää, jossa ei tarvita ruuvimeisseliä.

–Liian tyhmää kysymystä ei ole, eikä samaa kysymystä voi esittää liian monta kertaa. Toivon, että ihmiset ottavat rohkeasti yhteyttä. Käydään asiat läpi niin, että tietokoneista tulee vähemmän pelottavia.

Tuntuuko siltä, että ikäihmisten taidot ovat karttuneet neuvojesi avulla?

– Totta kai. Erityisesti nyt etäkokousten ja Teams-palaverien aikakautena tuntuu, että oppi on mennyt hyvin perille, ja laitteiden käyttöön on saatu tarvittavaa rohkeutta. Pidän tärkeimpänä tehtävänäni rohkaista laitteiden käyttöön, tutkimiseen ja kokeilemiseen. Jos laitteen saa vahingossa solmuun, niin ei muuta kuin soitto minulle, ja avataan solmu.

Minkälaista palautetta olet saanut?

– Palaute on ollut sydäntä lämmittävää ja myönteistä. Palautteesta huomaa, että tällaiselle palvelulle on todella paljon kysyntää. Palvelun maksuttomuus on saanut monen leuan loksahtamaan.

Kuinka pitkään projekti jatkuu?

– Alustavasti hanke kestää vuoden, mutta projektityöntekijänä toivon tietysti, että se saisi jatkua vaikka kuinka pitkään.

 Miten sinut tavoittaa?

– Tässä vaiheessa puskaradio on ollut ylivoimainen tiedonvälityskanava. Senioreiden kahvipöydissä kun sana kiirii jopa Internetiäkin nopeammin. Harjun seurakuntien sivulta löytyy tietoa koulutuksista ja myös yhteystietoni. Sähköpostini on arttu.lahtinen@evl.fi.

Teksti: Kaarina Lehtisalo


Palaa otsikoihin