5.2.2020 0.40

Palvelevan puhelimen aamuyön päivystys päättyi vuoden alussa

Muutama seurakunta on lakkauttanut Kirkon keskusteluavun tukemisen kokonaan. Palvelevan puhelimen päivystysaika lyhenikin päivystäjäpulan takia vuoden alussa.

– Päivystäjien määrä on laskenut, ja siksi jouduimme luopumaan yöpäivystyksistä, kertoo toiminnanohjaaja Outi Niemi.

Koordinaattori Kimmo Nieminen kirkkohallituksesta sanoo, että vuodenvaihteessa yöllä työtehtävänään päivystäneiden seurakuntien työntekijöiden päivystysvelvollisuus päättyi parissa isossa seurakuntayhtymässä.

Puhelinpäivystyksessä oli viime vuonna mukana 82 seurakuntaa tai seurakuntayhtymää. Päivystäjinä toimi 936 ihmistä, ja keskusteluja käytiin liki 50 000, niistä suurin osa puhelimessa.

Keskustelut ovat koskeneet ennen kaikkea ihmissuhteita, hyvinvointia ja arjen tilanteita.

Yhteydenottojen määrä on jatkanut kasvuaan sekä puhelimessa että chatissa. Netissä se on hiukan laskenut, kertovat tilastot.

– Tampereella puhelimen ja chatin päivystäjät ovat rohkeasti ryhtyneet kokeilemaan päivystämistä myös netissä, Niemi iloitsee.

Palveleva puhelin tarjoaa keskusteluapua kaikissa elämän ongelmatilanteissa. Sen päivystäjät toimivat eri puolilla Suomea. Tampereella se on toiminut vuodesta 1968 asti.

Palveleva puhelin päivystää joka päivä kello 18–24.  Numero on kaikkialla Suomessa 040 022 1180.

Kaksi naista matkapuhelimet käsissään
Kirkon Chat on osoittanut tarpeellisuutensa. Kuvassa ovat Riitta-Liisa Rusi ja Outi Niemi (arkistokuva).

Tukea tarvitaan

MIELI Suomen Mielenterveys -yhdistyksen Kriisipuhelin pidensi vuoden alussa aukioloaikansa arkisin ympärivuorokautiseksi. Viikonloppuihin ja juhlapyhiin laajennus tulee myöhemmin keväällä.

Mielen viime vuosi oli kiireinen. Marraskuun loppuun mennessä soittoja oli tullut ennätysmäärä, yli 189 600. Kesäkuussa pystyttiin vastaamaan 5 000 puheluun, kun soittoja tuli yli 15 000.

– Syksyllä linjat pääsivät ruuhkautumaan, ja pystyimme valitettavasti vastaamaan vain joka neljänteen puheluun, kertoo Kriisipuhelintoiminnan päällikkö Susanna Winter.

Väestöliiton uusi maksuton palvelu Hyvä kysymys tukee kysymyksissä ihmissuhteista ja hyvinvoinnista. Ihmiset kaipaavat esimerkiksi vanhemmuuden, seksuaalisuuden ja parisuhteen tueksi tietoa sekä keskusteluapua, Väestöliitto kertoo tiedotteessaan.

Palvelun on löytänyt jo puoli miljoonaa käyttäjää, vaikka se on ollut avoinna kehitysversiona vasta vuoden verran.

Teksti: Asta Kettunen
Kuvat: Jussi Laitinen

Linkit:

Hyvä kysymys

Kirkon keskusteluapua

Kriisipuhelin

Nuorten kysymyksiin löytyy vastauksia esimerkiksi Mannerheimin Lastensuojeluliiton Nuortennetin sekä nuorten tieto- ja neuvontatyön osaamiskeskus Koordinaatin ylläpitämän Nuortenelämä.fi:n listaamista palveluista.


Palaa otsikoihin