Arkisto 2015

3.6.2015 12.39

Avioliittolaki pyrkii kirkon keskusteluun

Sukupuolineutraali avioliittolaki astuu voimaan maaliskuun alussa 2017. Silloin maistraatti alkaa vihkiä avioliittoon pareja sukupuoleen katsomatta. Pitäisikö kirkon seurata perässä?

Toukokuinen kirkolliskokous antoi potkua yleiselle keskustelulle, ja asia oli esillä myös kirkkopäivien paneelissa Kouvolassa.

- Keskustelua on nyt käytävä ja annettava tilaisuuksia yleisön kuulla ja ottaa osaa keskusteluun.

Realismia on, että kirkko vihkii avioliittoon ainoastaan eri sukupuolta olevia henkilöitä. Mutta kuinka kauan, kysyy kirkkopäivien paneelikeskustelua juontanut diakoniapappi Arja Penttinen.

Aihe tulee käsittelyyn kirkolliskokouksen seuraavassa istunnossa marraskuussa.

 

Toukokuun kirkolliskokouksessa esitellyt vaihtoehdot:

• kirkko vihkii nykykäytännön mukaisesti ainoastaan eri sukupuolta olevia ihmisiä

• kirkko luopuu vihkioikeudestaan ja siunaa avioliittonsa solmineita

• kirkko vihkii avioliittoon eduskunnan päätöksen mukaisesti sekä samaa että eri sukupuolta olevia ihmisiä

Translakiin muutoksia?

Hallituksen on annettava esitykset sukupuolineutraalin avioliittolain edellyttämistä muutoksista muihin lakeihin tämän vuoden loppuun mennessä.

Näitä lakeja ovat esimerkiksi rekisteröidystä parisuhteesta annettu laki sekä transseksuaalin sukupuolen vahvistamisesta annettu laki.

Sukupuolen oikeudellisen vahvistamisen edellytyksiä pohtinut työryhmä luovutti loppuraporttinsa toukokuussa.

Työryhmä ehdottaa, että lisääntymiskyvyttömyys ja naimattomuus sukupuolen oikeudellisen vahvistamisen edellytyksinä poistetaan translaista. Lisäksi tulisi arvioida, miten sukupuolensa vahvistaneiden henkilöiden vanhemmuudesta olisi säädettävä.

Työryhmä katsoo, että translain sääntelyssä tulee ottaa huomioon tulevan sukupuolineutraalin avioliittolain aiheuttamat muutostarpeet.

- Asian mahdollinen eteneminen riippuu hallituksen linjauksista, vahvistaa lakimies Merituuli Mähkä sosiaali- ja terveysministeriön sosiaali- ja terveyspalveluosastolta.

Nimiä kerätään

Yksi perustelu vaatimuksille vielä voimaan tulemattoman avioliittolain kumoamiseksi on, ettei lakiehdotuksesta tehty lapsivaikutusten arviointia. Kansalaisaloitteen on pannut alulle Aito avioliitto -yhdistys.

Nimiä kerätään myös adressiin, jossa allekirjoittaneet esittävät miehen ja naisen välisen avioliiton nimeämistä Aidoksi Avioliitoksi. Pelkkä avioliitto-termi jäisi samaa sukupuolta edustaville pareille.

Rakkautta, lakia ja Raamattua

Papeista 40 prosenttia olisi valmiita vihkimään homopareja, selviää Lännen Median kyselystä viime vuodelta. Siihen vastasi liki 400 pappia eri puolilta Suomea.

Tampereellakin mielipiteet vaikuttavat pienen tiedustelun perusteella hajaantuvan.

Eräs pappi, joka haluaa pysytellä nimettömänä, toteaa loogisimmaksi ratkaisuksi, että kirkko vihkii ja siunaa kaikkia aviopareja sen mukaan kuin on yhteiskunnassa avioliitoista ja aviopareista vallitseva järjestys.

– Tämä on rakkauden mukainen ratkaisu. Kirkon tehtävä ei ole erotella hyviä ja huonoja aviopareja toisistaan – etenkään sukupuolisen suuntautumisensa perusteella. Kirkkohistoria opettaa, että kirkko on aina seurannut yhteiskunnassa vallitsevaa avioliittokäsitystä – vaikka muutosten tapahtuessa monesti viiveellä. Kirkko on kuitenkin tullut yhteiskunnassa vallitsevalle kannalle.

Toinen pastori on samaa mieltä:

– Myös kirkossa tulee kunnioittaa lakia, eikä uskonnollinen vakaumus anna oikeutta olla noudattamatta lakia.

Päivi Stelin-Valkaman kanta on, että kirkko vihkii sekä samaa että eri sukupuolta olevia pareja.

– Jos pidetään teologisesti perusteltuna sitä, että minä naisena olen pappi, voidaan samoilla raamatuntulkintaan liittyvillä argumenteilla pitää samaa sukupuolta olevien kristillistä avioliittoa perusteltuna.

Jussi Laine perustelee samanlaista kantaansa toteamalla, että rakkaus on Jumalan lahja ja avioliitto annettu sen juhlistamiseksi.

Ismo Kunnas ei välttämättä vielä vihkisi, ennen kuin asiasta on virallinen päätös kirkossa. Sen jälkeen hän ei näe sille estettä.

Mieheksi ja naiseksi

Tarvo Laakso on ehdottomasti sitä mieltä, että jos kirkko vihkii avioliittoon, se vihkii vain eri sukupuolta olevia pareja.

– Mies ja nainen ovat avioliitto.

Toisaalta hän ei pistäisi pahaksi, vaikka kirkko keskittyisi eri sukupuolta olevien parien liittojen siunaamiseen.

– Silloin olisi hyvä palata siihen, mitä siunaus Raamatussa on. Siunaus "levareech" tarkoittaa polvilleen panemista.  Kun Jumala siunaa, hän pistää polvilleen, mutta antaa nöyrtyneelle kaiken, mitä hän tarvitsee.

– En tule siunaamaan homoliittoja. Kuka tahansa saa tulla yksilönä alttarille siunausta pyytämään.

Timo Pöyhösen mukaan järkevin vaihtoehto on pitäytyä miehen ja naisen vihkimisessä.

– Kirkolla ei ole mandaattia määritellä avioliittoa uusiksi, koska Raamattu on määritellyt sen niin selkeästi. Avioliitto ei ole Raamatussa sivuteema vaan hyvin keskeinen ja iso linja. Siksikään siitä irtautuminen ei ole mahdollista.

Juha Seppälän toivoma suunta on, että kirkko vihkii nykykäytännön mukaisesti ainoastaan eri sukupuolta olevia ihmisiä.

– Minulle avioliitto on miehen ja naisen välinen liitto. Tämä ajatus nousee Raamatun tulkinnastani käsin.

Myös Soile Rantavuori-Kähärä on perinteisellä kannalla:

– Jumala on luonut miehen ja naisen, ja avioliiton heidän välilleen. Kyllä Raamatussa aika rankasti tuomitaan lesbo/homosuhteet, hyväksymme me sitä tai emme.

– Mielestäni kirkon tulee tehdä selkeä ero ei-raamatullisten seksuaalisten suuntausten ja sen välillä, mitä Raamattu selkeästi ilmoittaa. Suljetaanhan pois moniavioisuuskin (vaikka Vanhassa testamentissa sitä vielä oli) tai haureus (suositeltavana elämänmuotona).  Samoin ovathan esiaviolliset suhteetkin raamatullisesti poissuljettuja, vaikka niitä paljon on.

– Ei se, että jotakin kirkollisten toimitusten piiristä suljetaan pois tarkoita, etteikö ihmisistä välitettäisi, Rantavuori-Kähärä sanoo.

– Kyllä lähetyskentillä tehdään työtä seksityöläisten parissa (esimerkiksi Israelissa) ja halutaan auttaa heitä, vaikka ei hyväksytä sitä, mitä he tekevät. Kirkolla on vastuu ohjata ihmisiä oikeaan. Ja kirkollisilla toimituksilla myös ohjataan oikeaan.

Veli-Pekka Ottmanin mukaan kirkon tulisi vihkiä nykykäytännön mukaisesti ainoastaan eri sukupuolta olevia ihmisiä. Muuten joudutaan muuttamaan Raamattua.

– Vai miltä kuulostaisi samaa sukupuolta olevan parin vihkitilaisuudessa Raamatun kohta "Jumala loi ihmisen kuvakseen, Jumalan kuvaksi hän hänet loi, mieheksi ja naiseksi hän loi heidät. Jumala siunasi heidät" (1.Moos.1:27–28)? Luomisen teologian mukaista on kirkon vihkiä vain naisia ja miehiä avioliittoon.

Hän ei ymmärrä, miksi kirkon pitäisi luopua vihkioikeudestaan, eiväthän sitä vaadi samaa sukupuolta olevien avioliiton kannattajatkaan. Hän myös ihmettelee, mistä koko ajatus on peräisin.

Mauri Nieminen asettuu kannalle "Kirkko vihkii nykykäytännön mukaan ainoastaan eri sukupuolta olevia ihmisiä.”

– Raamattu suhtautuu homoseksuaalisuuteen ilmiönä negatiivisesti pitäen sitä syntinä. Jos yhteiskunta haluaa, se voi vihkiä, mutta kirkon ei sitä omista lähtökohdistaan tule tehdä.

– Tätä perustelua noudattavat isot kirkot, katolinen ja ortodoksinen. Jos Suomen luterilainen kirkko alkaa vihkiä homoseksuaaleja, meillä on iso ekumeeninen ongelma.

Niemisen mukaan kirkon sisäisenä ongelmana on, että osa kirkon vaikuttajista haluaa muuttaa kirkon ihmis- ja avioliittokäsitystä.

– Kysymys on kristillisen ihmiskuvan muuttamisesta ja lopulta sukupuolten eron häivyttämisestä. Siitä edettäisiin jumalakuvan muuttamiseen eli alettaisiin puhua "Äiti jumalaa". Kristilliseen oikeaan jumalakuvaan kuuluvat myös äidilliset piirteet.

Kolmas perustelu löytyy lapsista.

– Jokaisella lapsella on lähtökohtaisesti oikeus isään ja äitiin. Homoseksuaalisessa perhemallissa tämän luonnonoikeudellisen näkemyksen yli ajaa kahden tai useamman aikuisen oikeus harjoittaa sellaista seksuaalisuutta kuin haluavat. Tämä "tasa-arvonäkemys" ajaa yli lasten eli heikompien "tasa-arvon". 

– Sateenkaariperhemalleihin kannattaa tutustua paremmin kuin arkkipiispamme, joka varsin kritiikittömästi totesi ne ongelmattomiksi. Sateenkaariperheet itse puhuvat paljon laajemmasta kuin homoseksuaalisista perheistä eli ei vain kahden henkilön "liitoista".

– Homoseksuaalit ovat rekisteröidyn parisuhdemallinsa ja tulevaisuudessa ilmeisesti maistraattivihkimiseen oikeutensa hankkineet. Myös kirkolla tulee olla oikeus omaan avioliittonäkemykseensä, joka kumpuaa Raamatusta.

Myös Kaisa Yrjölä perustelee asiaa Raamatun kohdalla:

– Jeesus ei voisi olla selkeämpi puhuessaan miehen ja naisen välisestä avioliitosta, joka perustuu luomiseen. "Ettekö ole lukeneet, että Luoja alun perin teki ihmisen mieheksi ja naiseksi? Sen tähden mies jättää isänsä ja äitinsä ja liittyy vaimoonsa, niin että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi."

– Minulle tämä riittää perusteluksi sille, että kirkko jatkossakin vihkii miehen ja naisen avioliittoon tai siunaa miehen ja naisen solmiman avioliiton.

”Naimalupa” yhä tärkeä

Kirkolliskokouksen tamperelaisjäsen, sairaalasielunhoidon johtaja Antti Sipola ei usko, että kokouksesta löytyisi riittävää yksimielisyyttä samaa sukupuolta olevien vihkimiselle. Sen taakse olisi saatava kolmen neljäsosan enemmistö.

– On tarkoin varjeltu asia, että valtio ei puutu kirkon asioihin eikä päinvastoin. Siksikin kirkon tulee harkita tätä asiaa syvällisesti.

– Kirkko on yksi niistä, jotka hoitavat vihkimisen. Pitää olla varma, että vihkijä on asian takana. Mutta ei voi olla listoja, että kuka vihkii ja siunaa ketäkin tai kuka työskentelee kenenkin kanssa.

Uskonnolliset yhteisöt saavat ratkaista asian itse. Evankelis-luterilainen kirkko toimii, kuten sen jäsenet tahtovat.

– Keskeiset vaihtoehdot ovat kirkon vihkioikeus ja sen käytön pitäminen ennallaan valtion päätöksistä huolimatta kristillisen yhteisön itsemääräämisoikeuden perusteella, ja vihkimisoikeudesta luopuminen kristillisen avioliittokäsityksen muuttamisen kankeuden vuoksi.

Piispojen kanta on Sipolan mukaan ratkaiseva.

– Se vaikuttaa olevan, että avioliitto on naisen ja miehen välinen. Siksi ajattelen, että homopareja ei vihitä ainakaan seuraavan 10–15 vuoden aikana.

Itse hän olisi vihkimiseen hyvin valmis.

– Olisi ihana julistaa kirkolta siunausta heidän päätöksensä puolesta ja vahvistaa liiton julkistamista.

Sipola ei lämpene vihkioikeudesta luopumiselle.

– Kirkollinen vihkiminen on monelle tärkeä, ja vaikuttaa siltä, että asia on myös rippikoululaisille yhä tärkeä.

Hän ihmettelee, että kirkkoon kuulumattomia siunataan hautaan ja eronneita vihitään asiaa sen kummemmin ajattelematta, mutta jostain syystä juuri seksuaalietiikan kysymykset herättävät isoja tunteita.

Hän kysyy myös, miksi kielteisiä kantoja perustellaan nimenomaan Vanhalla testamentilla.

– Asiaa pitäisi tulkita Uuden testamentin läpi. Kristus ilmaisi kaikenlaisten ihmisten rakastamista. Meillä ei ole oikeutta arvioida, onko jonkun usko riittävä.

– Jumalan luomistyön seurauksena kaikki ovat yhdenvertaisia. Meidän tulee vahvistaa Kristuksen julistusta kaikesta syntien anteeksi antamisesta.

– Mikä oikeus on rajoittaa niiden joukkoa, jotka saavat vastaanottaa sanoman? Se ei ole kristillinen ajatus, ja se on armon, rakkauden ja vapauden sanoman kanssa ristiriidassa.

Sipilä toteaa, että kirkossa on vahva siunaamisen perinne.

– Onneksi kirkko on sillä kannalla, ettei ole väärin siunata homoliittoja. Kirkossa on mahdollista pitää rukoushetki yksilön, mutta ei parisuhteen puolesta. Toisaalta ei sanota tarkemmin, mitä rukoushetki pitää sisällään.


Tekstit: Asta Kettunen
Kuvat: Hannu Jukola


Lue lisää lehden näköisversiosta sivuilta 6-7

Kansalaisaloite sukupuolineutraalin avioliittolain kumoamisesta

Aito Avioliitto -adressi

Raportti: Sukupuolen oikeudellisen vahvistamisen edellytykset

Vihkiikö kirkko -keskustelun videotaltiointi

Sukupuoleen liittyviä käsitteitä

Arkkipiispa Kari Mäkisen avauspuhe kirkolliskokouksessa 13.5.2013

Sisäministeri Päivi Räsäsen avauspuhe kirkolliskokoukselle 5.5.2015


Palaa otsikoihin | 4 Kommenttia | Kommentoi