Arkisto 2015

14.8.2015 11.23

Yksinäinen voi ottaa yhteyttä myös chattiin

Yksinäisyys on suurin yksittäinen syy ottaa yhteyttä Palvelevaan puhelimeen. Seksuaalisuus ja mielenterveyskin nousevat usein esiin.

Palveleva netti2
Nimettömyydestä pidetään tiukasti kiinni. Silloin on helppo puhua vaikeista asioista, painottavat Riitta-Liisa Rusi ja Outi Niemi.Kuva: Jussi Laitinen


– Ihminen voi olla yksinäinen sen asian kanssa, jota haluaa purkaa, vaikka olisikin joukon keskellä, huomauttaa vapaaehtoisia kouluttava Riitta-Liisa Rusi Tampereelta.

– Hänellä voi olla syvällä itsessään autius, jota ei mikään yhteys täytä. Yksinäisyys on sielun sisäinen juttu, joka voi olla syvä ulkopuolisuuden kokemus.

Nykyajan elämään kuuluu, että keskustelukumppanin on löydyttävä heti. Kirkkohallitus kehittääkin palvelumuotojaan vastaamaan tähän tarpeeseen.

Yhtenä tukimuodoista toimii chat-keskustelu. Facebookissa se toimii Kirkko Suomessa -nimikkeen alla. Käytössä on myös nimitys Palveleva chat, sillä päivystys siirtyi päättyneeltä Hengellinen elämä verkossa -hankkeelta Palvelevan puhelimen kokonaisuuteen.

– 50-vuotias PP elää ajan hengessä, iloitsee Palvelevan puhelimen toiminnanohjaaja Outi Niemi.

Chatin tai puhelun avulla voi pystyä ehkäisemään hetken mielijohteesta tapahtuvia henkilökohtaisia katastrofeja.

Tarvittaessa ihminen ohjataan eteenpäin avun lähteille, ja nopea keskusteluapu asiantuntevan auttajan kanssa on järjestettävissä.

Avun etuihin kuuluu myös edullisuus: hinta ei rajoita avun hakemista, vaan lähimmäisen tavoittaminen tapahtuu näppärästi.

– Minkälaisia tarpeita kehittyy, nähdään myöhemmin, Niemi lisää.

– Kun puhelin on lähes kaikilla, apua on aina lähellä. Puhelimen kautta chattia on luonteva käyttää, ja sitä käyttävätkin kaiken ikäiset, Rusi kertoo.

Kevään aikana tukivalikoimaan otettiin myös paperikirje. Se toimii suomeksi ja ruotsiksi, kuten kaikki muutkin keskusteluavun palvelut. Postiin vastataan käsin kirjoitetulla kirjeellä.

Päivystäjät toimivat ympäri Suomen

Chatin päivystäjinä toimii vapaaehtoisia ja kirkon työtekijöitä ympäri Suomen.

Päivystysrinkiin on nyt lähtenyt mukaan myös tamperelaisia. He päivystävät kahden tunnin vuoron kahden viikon välein.

Palvelevan puhelimen toiminta siirtyi Setlementti Naapurilta kirkkohallituksen alaisuuteen tämän vuoden alusta. Kirkkohallituksessa sitä koordinoivat Titi Gävert ja Henna Ahlfors.

– Kirkon Chat on jo aikaisemmin ollut Kirkko Suomessa -Facebook-sivuilla, mutta kevään aikana muutamat seurakunnat ovat nostaneet sen näkyviin erillisessä ikkunassa, Gävert kertoo.

Chat on vahvemmin esillä niiden seurakuntien verkkosivuilla, jotka ovat pystyneet antamaan sille työntekijäaikaa.

Chat on avoinna keskusteluun aina, kun työntekijä on vapaana. Sen tuki lomittuu Palvelevan puhelimen ja Aamukorvan väliin, eli kesällä työntekijät ovat parhaiten tavoitettavissa kello 14–18 ja talvella kello 12–20.

Keskustelu on kahdenkeskistä ja nimetöntä. Käyttö ei vaadi Facebook-kirjautumista.

Vastikään yhden viikon aikana oli käyty 12 chat-keskustelua ja siinä oli vaihdettu toista tuhatta viestiä. Nettisivuilla oli käyty viikon sisään yli 400 kertaa.

Titi Gävert 2_netti
Puhelin on suosituin avun hakemisen tapa, chat vahvistuu ja netti pitää pintansa, Titi Gävert kuvaa. Kuva: Hugo Gävert

Päivystäjille tukea

Gävert kertoo, että uusia vapaaehtoisia on löytynyt runsaasti. Chat-päivystäjät saavat Palvelevan puhelimen ja Palvelevan netin tavoin työnohjausta ja mahdollisuuksia täydennyskoulutukseen.

– Siitä saa tukea oman itsen hoitoon työvälineenä, Niemi kuvaa.

Päivystäjä toimii peilinä, jota vasten voi tuoda esiin ajatuksensa. Päivystäjän tärkein ominaisuus on terve järki, kyky olla ihmisenä ja halu olla mukana kantamassa toista, hän miettii.

– Chat-taitoihin kuuluu kirjoittaa herkällä sormella ja löytää olennainen lyhyesti kirjoitettuna.

Suositusaika keskustelulle on puoli tuntia, mutta asiassa edetään tarpeen mukaan.

Yhteyttä ottavat luottavat kirkon palveluksiin.

Niemi huomauttaa, että auttavia puhelimia on muitakin, mutta Palvelevassa puhelimessa tai chatissa toimitaan kristinuskon perusperiaattein. Uskonasiat tulevat kuitenkin puheeksi vain asiakkaan aloitteesta.

– Ytimessä on toisen ihmisen vakaumuksen kunnioittaminen.

Rusi ja Niemi pitävät yllättävänäkin sitä, että puhelinasiakkaista hieman yli puolet on miehiä. Eniten on 44–65 -vuotiaita. Netissä tai chatissa sukupuolta tai ikää ei usein tiedä.

– Chatissa käy jonkin verran myös koululaisia, Rusi kertoo.

Vastaus löytyy myös kirkon opillisiin kysymyksiin, joihin asiantunteva apu saapuu muutaman päivän kuluessa.

Kun Palveleva puhelin siirtyi suoraan seurakunnille, peruskurssille kokoontui Tampereella lähes kolmekymmentä koulutettavaa.

– Pirkanmaalta oli yllättävän helppo saada päivystäjiä, Niemi kertoo.

Koko maassa Palvelevan puhelimen päivystäjiä on yli 2000. Chat-jäseniä on jo lähes sata, ja nettipäivystäjiä saman verran.

– Ajatelkaa, 2300 ihmistä, jotka haluavat antaa aikaansa ja lähimmäisyyttään toisen ihmisen kuulemiseksi, Niemi iloitsee.

Elokuun lopussa alkaa uusi koulutus Suurella Sydämellä -verkoston kautta. Kurssille on jo ilmoittautunut väkeä.

Myös kokemusasiantuntijoita käytetään koulutuksessa, Niemi ja Rusi kertovat.

Asta Kettunen


Palvelevan kirjeen osoite:

PL 210

00131 Helsinki


Palveleva netti

Kirkko Suomessa

Kirkon Chat


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi