Silta arkisto 2017
Historia ja taide kiehtovat urkutaituri Kalevi Kiviniemeä
– Tuo kirkko on kokonaistaideteos, jossa Suomen historia on vahvasti näkyvillä. Näistä syistä se on ihanteellinen paikka "Finlandia – Suomi 100 v." -juhlakonsertille.
– Kuolema on osa elämää, jota Tampereen tuomiokirkossa
olevissa taideteoksissa voi seurata. Syntymä, elämä, kuolema ja kuolema
jälkeinen elämä ovat kirkossa läsnä yhtä aikaa.
Kiviniemi sanoo myös olevansa uskonnollinen ihminen.
Eikä hän usko Jumalan olevan huumorintajuton.
– Musiikin parissa ollaan tekemisissä syvimpien
asioiden kanssa, eikä silloin tarvita muuta yhteistä kieltä. Mutta tarvitaan
sydän.
Tuomiokirkko inspiroi kuten Pariisin Notre Dame. Muitakin
hyviä avuja paikkakunnalla toki on.
– Kalevassa on fantastinen akustiikka uruille, ja
Aleksanterin kirkko on Tuomiokirkon sukulaistasoa. Paikkakunnalla on myös
loistavia laulajia. Tampereella voisi olla Tampereen urkuviikot, tai
urkutapahtuma jonkin musiikkifestivaalin yhteydessä.
Viime vuonna julkaistiin Tuomiokirkossa äänitetty Finlandia-levy. Kiviniemi arvelee kuitenkin
pian soittavansa Jean Sibeliuksen Finlandiaa
Tampereella viimeisen kerran.
Toukokuinen konsertti rakentuu Sibeliuksen musiikin
ympärille. Mukana on myös Aulis Sallisen uusin teos sekä Oskar Merikantoa, joka
on Kalevi Kiviniemelle sukua isoäidin kautta ja myös säveltäjänä läheinen.
Konsertin musiikki on sisimpäämme pureutuvaa suomalaista kalliograniittia.
Huminaa ja ärjyntää
Urut eivät ole Kiviniemelle vain soitin, vaan
innoituksen lähde ja jatkuvan tutkiskelun kohde. Hän haluaa tietää soittimistaan
kaiken mahdollisen.
– Tiettävästi maailman ensimmäiset urut rakensi Ktesibios
noin vuonna 260 ennen Kristusta. Urkumusiikkia käytettiin aluksi
gladiaattoritaisteluissa ja nukuttamaan potilaat kivuliaiden operaatioiden
ajaksi, minkä tiedon luin urkuguru Pentti Pellon uudesta urkuja käsittelevästä
kirjasta.
Roomalaisista soittimista on säilynyt vain palasia.
Maailman vanhimmat soittokelpoiset urut löytyvät Sveitsistä ja ovat peräisin
1300-luvun lopulta.
Kiviniemen suurimmat esikuvat suomalaisen Tauno Äikään
jälkeen ovat ranskalaiset César Franck (1822–1890), Charles Marie Widor (1844–1937)
ja Marcel Dupré (1886–1971) sekä vuonna 1984 kuollut Pariisin Notre Damen
urkuri Pierre Cochereau, jota Kiviniemi pitää musiikillisena "isoisänään”.
Nämä soittivat Cavaillé-Coll -urkuja. Kiviniemi onkin
erityisen kiintynyt Tampereen tuomiokirkkoon siksi, että sen uruissa osa
pilleistä on Cavaillé-Collin valmistamia.
– Cavaillé-Coll on minulle urkumaailman Stradivarius.
Tampereen tuomiokirkon urut ovat sen ja Kangasalan urkuperinteen hieno yhdistelmä.
– Ranska kohtaa minut usein sielullisesti, myös
Tampereen tuomiokirkossa. Sen takia sen soitin on niin tärkeä minulle. Siitä
saa kuuluviin metsän huminan, mutta myös leijonan ärjynnän. Efekti on valtavan
iso.
Urkujen säilyminen alkuperäisessä asussaan näihin
päiviin asti on erikoista maamme urkuhistoriassa. Säveltäjä/urkutaiteilija
Oskar Merikanto tarkasti urut niiden valmistuttua kahteen kertaan pitäen niitä
aivan ylivertaisina. Kiviniemi toteaakin arvostavansa edesmenneen urkurin Matti
Hannulan työtä soittimen vaalijana.
Urut ovat runollinen ja hyvin monipuolinen soitin, josta saa irti vaikka aavemaisia sointuja. Ne ovat myös yllätyksellisiä. Tampereen tuomiokirkon ”sisarsoitin” on Lapuan tuomiokirkossa.
Taide inspiroi
Taide ylipäätään on suuri inspiroija.
– Ilman taidetta en voisi elää, Kiviniemi täräyttää.
– Olen kuvataiteilija ja laulaja, joka musisoi uruilla.
Sisälläni omistan väripaletin, jolla pyrin musisoimaan kuin maalari. Maalaan
soivia tauluja päässäni.
Esiintyjä toimii välikätenä säveltäjän ja kuulijan
välillä.
Kodin musikaalisuus selittää osaltaan sen, kuinka
jalkapalloa pelannut jalasjärveläispoika päätyi Lahden kansainväliselle
urkuviikolle ensin kantamaan cembaloa, sitten esiintymään ja lopulta urkuviikon
johtajaksi. Isä soitti klarinettia, saksofonia, selloa ja viulua, äiti
kosketinsoittimia, ja myös veli on musikaalinen.
Pieneltä maaseutupaikkakunnalta maailmalle veti
periksiantamattomuus.
– Pohjalaiset ovat oikeudenmukaisia ja itsepäisiä. Kun
olin 12-vuotias, pianonsoitonopettaja sanoi minulle, että sinusta ei ikinä tule
ammattimuusikkoa. Tiesin, että hän oli väärässä.
– Olen sen verran kokeillut maatalon töitä ja töitä postissa,
että tiedän, etteivät ne ole minua varten.
Kun seurakunnan jousiyhtyeessä mukana ollut
nuorukainen kuuli Charles Marie Widorin Toccatan
koulun aamunavauksessa, hän päätti oppia soittamaan tuota ihmeellistä soitinta.
Myös Jorma Hynnisen laulu teki aikoinaan
käänteentekevän vaikutuksen.
Kiviniemi asuu Lahdessa ja pitää paikkakunnan
sijaintia hyvänä, sillä maailmalle pääsee helposti. Haastattelua seuraavalla
viikolla mies oli lähdössä orkesterin solistiksi Souliin.
Esiintymismatkoja on kertynyt monien Euroopan maiden
lisäksi Yhdysvaltoihin, Venäjälle, Aasiaan, Australiaan ja Filippiineille. Matkoilla
on testattu myös erikoisuuksia, joista yhtenä espanjalaistyyliin rakennetut
bambu-urut Manilassa.
Matkalla hän törmää soittimiin, joita ei voi olla
kokeilematta.
Jokainen urku on yksilö. Mykkäelokuvia säestämään tai
teatterin lavalle on omanlaisensa urut. Kiviniemen mielestä urkureiden olisikin
hyvä esitellä soittimiaan yleisön ollessa ympärillä.
Kiviniemi on tehnyt yli 160 levyä.
– Sointivärit ja jälkikaiut ovat joka paikassa
erilaiset. Erilaiset historialliset soittimet ja näiden sointi ovat vanginneet minut ja kiinnostukseni, Kiviniemi perustelee.
Levyistä kolme neljästä on äänitetty kirkoissa, joissa
usein on mainio akustiikka. Siksi hän on viettänyt kirkoissa todella paljon
aikaa. Vaatii analysointia, istumista ja syvällistä tutkimista,
jotta tulos ei ole pelkkää tekniikkaa, vaan taidetta.
– Kirkko on minulle toinen koti.
Ennakkoluulottomuutta
Kiviniemi on harrastanut ennakkoluulottomia kokeiluja,
kuten improvisaatiota kansanlaulujen pohjalta, yhteistyötä laulajien ja
tanssijoiden kanssa, Mozartia patarumpujen tai urkuja oopperan kera, jopa
työskentelyä musiikkiterapeuttina.
– Teen myös nuorisokasvatustyötä, ja pidän toistakymmentä
koululaiskonserttia vuodessa.
Koululaiset saa kyllä kiinnostumaan, jos vain on hyvää
tarjottavaa.
– Minä kerron soittamalla, ja persoonaakin pitää olla.
Levyillään Kiviniemi on yrittänyt kertoa suomalaisille
musiikin valtavasta maailmasta, johon kannattaa kurkistaa.
– Klassisen musiikin kokemus rauhoittaa ja kasvattaa
aivojen ongelmanratkaisukykyä. YouTubesta musiikista kuulee vain pienen osan. Elävä
musiikki täyttää tilan ja hoitaa, on pahuuden vasta-aine.
– Urkumusiikki on aarrearkku, josta voi aina vain
kaivaa lisää.
Suomea hän pitää Euroopan takaperoisimpana maana
taidekasvatuksen suhteen. Esimerkkinä hän mainitsee Tauno Äikään nauhojen
hävityksen.
– Löysin Ylen arkistoista enää neljä nauhaa, loput oli
hävitetty.
Jaloja hetkiä tarjolle
Kiviniemestä seurakuntien nykyinen menettely, jossa
konsertoijat maksavat kirkon vuokrasta, vaikuttaa epäoikeudenmukaiselta. Oikeampaa
olisi, että seurakunnille menisi tietty prosentti lipunmyynnistä. Silloin
konsertoijia ei tapettaisi taloudellisesti.
Kirkon pitäisi ylipäätään pysyä yhtenäisenä, eikä
antaa turhaan periksi.
– Kirkot on rakennettu kaikkia varten. Työntekijöiden on
oltava niiden konserttien ja kaiken sen takana, jota siellä tapahtuu, hän
perustelee.
Papistolla, kirkkomuusikoilla ja muillakin
seurakuntien työntekijöillä pitää hänen mukaansa olla laaja-alainen yleinen
sivistys ja luottamus toistensa koulutukseen ja näkemyksellisyyteen. Kirkon ei
pidä olla hampaaton ja pelätä omilla mielipiteillään tai musiikillaan
karkottavansa kuulijoita.
– Tapaan kirkon piirissä paljon eripuraa ja horjuvaa
uskoa itseen. On aika vetää köyttä yhteen suuntaan, ja kirkkomuusikoiden täytyy
uskaltaa johtaa musiikkielämää ja ottaa siitä vastuu, kirkon oman ohjeistuksen mukaisesti.
Ihmisten
huomioiminen ei Kiviniemen mielestä ole sitä, että arkun äärellä vainajan tai
suvun toiveesta esitetään "Tummat
silmät, ruskea tukka", koska "se oli vainajan lempikappale",
tai "Viideltä saunaan ja kuudelta..."
– Pitää välillä uskaltaa sanoa "ei" ja
selittää, miksi kirkolla ja sen toimituksilla on oma arvokkuutensa musiikin
suhteen. Mielestäni kirkolla on henkisen valonnäyttäjän velvoite.
– Lähimmäisen rakastaminen ei mielestäni ole kaiken hyväksymistä, vaan myös lähimmäisen opastamista sekä jalojen hetkien tarjoamista.
Teksti: Asta Kettunen
(päivitetty 4.5. klo 9.35)