Kirkkoveisusta rakentuikin aaria
Tuomiokirkon urkuremontin kunniaksi Tuomiokirkkoseurakunta on tilannut Harjun seurakunnan kanttorilta Janne Salmenkankaalta sävellyksen, joka kantaesitetään Tapahtumien yönä 5. elokuuta. Tuomiokirkkoon otetaan 370 maskein varustautunutta kuulijaa.
Uruille ja tenorilaulajalle sävelletyn teoksen esitys kuuluu Katedraali.org-sarjaan. Urkuja soittaa Esa Toivola, ja teoksen laulaa Kansallisoopperassa työskentelevä tamperelainen tenori Heikki Hattunen.
‒ Tekstiksi valitsimme erään veisun ortodoksisesta jumalanpalveluksesta. Kyseessä on yksi litaniastikiira Kristuksen kirkastumisen juhlasta. Litaniastikiiroita on viisi, ja tämä on niistä kolmas ja selvästi pisin, Hattunen kertoo.
Litaniastikiiroita lauletaan juhlien aattoina ja lauantai-iltaisin ehtoopalveluksessa, sen lopussa toimitettavassa litaniassa. Ehtoopalvelus toimitetaan yleisimmin osana vigiliaa. Vigilia koostuu kolmesta jumalanpalveluksesta, jotka toimitetaan peräkkäin: aamupalvelus, ehtoopalvelus ja ensimmäinen hetki.
Vigiliassa 5.8. illalla, eli konsertin kanssa samaan aikaan, kuoro laulaa saman tekstin kaikissa ortodoksisissa kirkoissa, mutta jumalanpalveluksissa laulaa kuoro ilman säestystä. Kristuksen kirkastumisen juhlaa vietetään ortodoksisessa kirkossa 6.8.
‒ Musiikillinen muoto ja partituuri on täysin toisenlainen, voisi sanoa, että pähkähullu. Olemme siis muuttaneet jumalanpalvelusveisun taidemusiikiksi, Hattunen kuvailee.
Oopperoiden roolihenkilöistä, joiden suulla Hattunen laulaa, yksi selittää yksityiskohtaisesti suutarikillan runolaulun sääntöjä, toinen tekee lähtöä häämatkalleen, laulaa häävirttä ja vanhan häälaulun sekä kolmas esittelee runoilijanelämäänsä kohdatessaan naisen, johon ihastuu.
Konsertissa esitetään myös toinen Kristuksen kirkastumisen juhlan vigilian tekstiin sävelletty teksti, Nouskaa siiville. Sen Janne Salmenkangas sävelsi pari vuotta sitten avauskappaleeksi Valamon luostarissa pidettyyn konserttiin. Se on sävelletty pianolle ja tenorille.
‒ Ainahan jumalanpalvelustekstejä on käytetty taidemusiikin materiaalina, mutta suomenkielisiä ortodoksisia veisuja kovin vähän, minun tietääkseni ainoastaan kuorosävellyksinä. Mielestäni tässä on järkeä, koska tekstit ovat syvällistä, vanhaa idän kirkon teologiaa. Nyt näitä tekstejä saadaan konserttiyleisön kuultaviksi, Hattunen iloitsee.
‒ Toisaalta ne itsessään tarjoavat hienoa materiaalia säveltäjälle.
Emil Kaupilta kuullaan Eskon monologi oopperasta Nummisuutarit: Niin muuttuu mailma. Konsertin muut säveltäjänimet ovat Georg Friedrich Händel, Richard Wagner, Giacomo Puccini ja Gioachino Rossini.
Oopperaa katedraalissa torstaina 5.8. klo 19 Tuomiokirkossa. Vapaa pääsy, ohjelma 10 €
Kansainvälisiä tuulahduksia
Oopperatunnelmien jälkeen Katedraali.org-sarjassa kuullaan vielä kaksi konserttia. Torstaina 12. elokuuta kello 19 Tuomiokirkon peruskorjattujen urkujen ääreen palaa korjaustyön valvojanakin toiminut urkutaiteilija Jan Lehtola yhdessä käyrätorvitaiteilija Petri Komulaisen kanssa.
Lehtola ja Komulainen hemmottelevat elävän musiikin ystäviä Otto Olssonin, Oskar Merikannon ja Naji Hakimin musiikilla. Duo on tehnyt yhteistyötä jo yli neljännesvuosisadan ajan ja esiintynyt muun muassa yhdessä maailman tärkeimmistä konserttisaleista Mariinskissa Pietarissa. Monet säveltäjät kuten Axel Ruoff, Naji Hakim, Thierry Escaich, Jouko Linjama, Paavo Heininen, Harri Ahmas ja Kalevi Aho ovat säveltäneet uusia teoksia Komulaiselle ja Lehtolalle.
Kesän viimeiseen konserttiin 19. elokuuta kello 19 saadaan lehterille kansainvälinen tuulahdus, kun italialainen urkuvirtuoosi Giampaolo Di Rosa piipahtaa laajalla Suomen-kiertueellaan myös Tampereella.
Yhteensä kahdeksan akateemista diplomitutkintoa ja filosofian tohtorin oppiarvon saavuttanut Di Rosa toimii tituler-urkurina ja musiikin johtajana Portugalin kansallisessa kirkossa Roomassa, ja lisäksi residenssiurkurina Leónin katedraalissa Espanjassa ja St. Ildefonson kirkossa Portugalissa.
Tampereen konserttiohjelmaansa Di Rosa on valinnut muun muassa Johann Sebastian Bachin rakastetun teoksen Preludi ja fuuga Es-duuri (BWV 552), César Franckin kaihoisan kappaleen Prière sekä oman säveltämänsä, urkutaiteilija Jan Lehtolalle omistetun kappaleen Canto semplice (2021). Konsertin lopuksi Di Rosa improvisoi annetusta yllätysteemasta.
Teksti: Asta Kettunen ja Petra Perttula