Miko Jaakkola haluaa teatteriin ihmisiä yhdistäviä tarinoita
Teatteritaide voi tuoda maailman näkyväksi, koskettaa, herättää, inspiroida ja sysätä hyvään. Nämä hyvät teot ovat koetuksella, koska meneillään on poikkeuksellinen aika. Ensi vuonna opetus- ja kulttuuriministeriö leikkaa kulttuurista ja taiteesta hieman yli 17 miljoonaa.
Tampereen Työväen Teatterin taiteellisena johtajana taannoin aloittanut Miko Jaakkola tutkii tilannetta todenmukaisella katseella.
− Pitää olla hypoteesi maailmasta ja ajasta ympärillämme. Ohjelmisto heijastelee eri näkökulmista tätä hypoteesia, Miko Jaakkola kiteyttää lempeällä äänellä.
− On turvattomuutta ja tulevaisuuden usko koetuksella. Eriarvoisuus lisääntyy, hän listaa.
Työväenteatteriin Jaakkola haluaa olla tuomassa teatteria, joka tuo lohtua tai toivoa, ylittää arjen, ottaa kantaa ja on sellaista, joka yrittää ymmärtää maailmaa. Hän toivoo esitysten lisäävän suvaitsevaisuutta ja yhteisöllisyyttä.
Jaakkola etsii tarinoita, joissa puolustetaan myönteisiä näkyjä. Sekin on olennaista, että katsoja voi purkaa tunteita toisessa, teatterin maailmassa. Tarvitaan myös tarinoita, joissa tosielämän voi unohtaa.
− Nämä ovat tärkeitä funktioita, hän vahvistaa.
Pois huojuvasta tilasta
Ohjelmiston repertuaari on laaja, koska tasapaino keskenään erilaisten esitysten välillä on tärkeää, Jaakkola perustelee. Esitysvalinnoista hän keskustelee ja päättää taiteellisen työryhmän kanssa. Tasapainon löytäminen on haaste, sillä katsojatavoitteet ovat isot ja ne on pakko saavuttaa. Pitää kuvitella, mikä vaikkapa kolmen vuoden päästäkin puhututtaa.
− Kantaesitykset ovat monivuotisia projekteja. Kun kirjoitetaan uusia tekstejä, pitää sopia pitkälle tulevaisuuteen. Koska olemme kansallinen näyttämö, meidän tulee tehdä uusia avauksia, sanoo Jaakkola.
Alkavaan kevääseen tulee kolme uutukaista, joista Milko Lehto ohjaa suurelle näyttämölle Suomen kantaesityksen Ray Cooneyn farssista. Ohjelmistossa jatkaa musikaali School of Rock, jonka on nähnyt jo yli 20 000 katsojaa.
Ammattiteattereilla on vuosittain yhteensä 2,75 miljoonaa katsojaa. TTT:llä on vuodessa 140000 katsojaa ja 12 kantaesitystä. Kulttuurileikkaukset vähentävät siltä neljä henkilötyövuotta ja 300 000 euroa.
− Leikkaukset raastavat kaikkia teattereita, Jaakkola toteaa.
Teatterilipun hinta nousee, kun voimaan astuu arvonlisäveron korotus.
− Tarjontakin saattaa vähetä.
Teatteriala on ryhtynyt luomaan uusia tapoja tuottaa esityksiä. Tavoitteena on keksiä keinoja, joilla laatu säilytettäisiin ja ohjelmistopaikkoja täytettäisiin. Jaakkolan mukaan kuuden, seitsemän teatterin yhteistyö ja esitysvaihdot ovat mahdollisia.
Tekijöiden työssä jaksaminen on tähdellistä leikkauksista huolimatta.
− Teatteri on ihmisläheisin ala. Tekeminen on vaikeaa, jos ihmiset eivät voi hyvin. Meidän täytyy kiinnittää huomiota henkilökunnan hyvinvointiin, sanoo Miko Jaakkola.
Teksti: Elisa af Hällström
Seuraavat ensi-illat: Sirkku Peltolan Kärpäset 23.1.2025, Ray Cooneyn Homma hoidossa, Rouva Ministeri 29.1.2025 ja Liila Jokelinin Verot ja kuolema 30.1.2025.