Muuttuvat joulut ovat intensiivisiä merkkipaaluja
UMOn ja Emma Salokosken kuuden konsertin joulukiertue alkaa Tampereen tuomiokirkosta perjantaina 7. joulukuuta.
Salokosken valitsemasta ohjelmistosta löytyy jouluklassikoiden lisäksi epätavallisempia suosikkeja. Monet kappaleista ovat saaneet kirkkokonserteissa vivahteikkaasti soivat uudet sovitukset kapellimestari Mikko Hassisen käsissä. Konsertissa kuullaan myös uutta joulumusiikkia Seppo Kantoselta.
– Olen tehnyt kerran aikaisemminkin UMOn kanssa joulukiertueen kymmenisen vuotta sitten ja muitakin solistivierailuja silloin tällöin, Salokoski kertoo yhteistyöstä.
– Tampereella tulee käytyä aika paljon. Tuomiokirkossa en ole koskaan käynyt, mutta odotan sitä malttamattomana. Kirkko esiintymispaikkana on aina erityisen juhlallinen ja viihdyn siellä, hän tunnustaa.
Salokoski ei ajattele olevansa luonteeltaan viihdyttävä artisti, joten viihdyttämisen vaatimuksen puuttuminen helpottaa:
– Kirkossa ei ole painetta, että pitäisi keventää tunnelmaa ja lukea yleisöä. Siellä ei vaadita spektaakkelia, vaan saa olla luvan kanssa rauhallinen ja harras, jopa sisäänpäin kääntynyt; se on minulle luontainen tapa olla. Saa syventyä puhtaasti musiikin tulkitsemiseen.
Hän pohtii, onko jouluihminen vai ei.
– Se vaihtelee, niin kuin kiertueen tunnus Muuttuvat joulut sanookin. Minulle joulut ovat erikoisia hetkiä. Silloin summaa, mitkä asiat ovat muuttuneet verrattuna aikaisempiin vuosiin: perhesuhteet muuttuvat, ihmisiä syntyy ja kuolee, lapset kasvavat isoiksi. Ne ovat aina herättäviä hetkiä – joulu on intensiivinen merkkipaalu.
Juhlan perinteisiin Salokoskella on kaksijakoinen suhde. Toisaalta ne ovat merkitseviä, toisaalta hän kapinoi niitä vastaan.
– Pienenä unelmoin täydellisestä joulusta, koska perheeni ei ollut niin perinnetietoinen, ja vanhemmatkin kapinoivat sanomalla ”tänä vuonna ei osteta lahjoja”. Lapsena se ei tuntunut kivalta, mutta aikuisena ymmärrän sen.
Hän miettii myös, mikä joulun sanoma hänelle on, koska ei koe itseään uskonnolliseksi ihmiseksi.
– Ehkä se on valon ja toivon tuominen keskelle pimeätä. Rauha maan päällä ja ihmisillä hyvä tahto – ihana utopia!
Joulun odotuksen rakentamista
Miksi joululauluperinne on niin iso, miksi joka vuosi tehdään lisää lauluja, ja miksei ole yhtä paljon pääsiäis- tai juhannuslauluja, Emma Salokoski miettii.
– Joulun aikaan istutaan alas ja lauletaan yhdessä, mikä on upea juttu. Luulen, että laulut ovat lahjoja isommassakin roolissa tekemässä joulun tunnelmaa: tarinoille rakennetaan sitä joulun odotusta.
Yksi Tuomiokirkon konsertin kappaleista on hänen sanoittamansa Jouluaamu, jonka on säveltänyt Olavi Louhivuori.
– Tekstissä puhutaan aamusta, jolloin kaikki riidat loppuvat rauhaan, tähti valaisee ja kaikki hiljenee – eli aika perinteistä joulukuvastoa. Toisaalta kirjoitushetkellä ne olivat itselle ajankohtaisia aiheita, ja koskivat niin pieniä riitoja kuin isojakin konflikteja.
Pöytälaatikossa on muitakin sommitelmia, mutta joululauluja sieltä ei löydy.
– Sanoittaminen on hirveän hankalaa, koska hyviä joululauluja on niin paljon. Ja kun ei ole omakohtaista uskonnollista suhdetta, pitäisi tehdä maallisia sanoituksia – ja se vasta on vaikeaa, Salokoski myöntää.
Emma Salokoski puhuu äidinkielenään ruotsia ja kävi ruotsinkielistä koulua, kunnes siirtyi suomenkieliselle musiikkiluokalle.
– Olen jossain määrin tehnyt sanoituksia ja melodioita koko urani ajan.
Kaikissa lauluissa on jotain omaa, olivatpa ne itsen tai muiden tekemiä, ja ne kaikki merkitsevät laulajalle jotain.
Modernin elämän hämmennys
Salokoski on julkaissut yhteensä kymmenen albumia, joista kolme omaa nimeään kantavan Ensemblen kanssa. Hänen ensimmäinen soololevynsä Kiellettyjä asioita julkaistiin 2015.
20 vuotta sitten hän oli töissä Tampereen Teatterin musikaalissa.
– Rent oli hauska proggis, hän muistelee kuoropestiään.
Lokakuussa hän esiintyi TTT-klubilla duona Jarmo Saaren kanssa ja marraskuussa Tampere Jazz Happeningissa Ilmiliekki Quartetin solistina Telakalla. Ilmiliekki Quartet on toteuttanut Emma Salokosken kanssa aiemmin yhden levyn. Kokoonpanon toinen albumi Ligger du fortfarande i sängen! julkaistiin noin kuukausi sitten, ja konsertteja on sekä tänä että ensi vuonna.
– Yhdeksän vuotta sitten levyllä versioitiin ruotsalaisia kansanlauluja, ja uusi levy on jatkoa sille, mutta nyt on sävelletty uusia kappaleita ruotsinkielisiin runoihin. Teemana on modernin elämän hämmennys ja jonkin syvemmän ulottuvuuden etsiminen.
– Yhdessä runossa kuvaillaan modernin elämän haasteita, kuten jatkuva itsensä kehittäminen. Runo on hirveän hyvä kuvaus siitä, että kun ei ole isompia ongelmia, ei myöskään ole syvyyttä, ja pikkuasioista tulee isoja ongelmia: kun ei ole sotaa ja nälänhätää, mutta silti ihminen on hukassa.
Ensi vuonna on kuoron kanssa työn alla näyttämöteos, jonka ensi-ilta on maaliskuussa. Odotettavissa on myös valmistuminen kuoronjohtajakoulutuksesta Tanskassa, jossa Salokoski on opiskellut rytmisen kuoronjohdon ja kuoroimprovisaatiota. Hän on valmistunut myös laulutekniikan opettajaksi Kööpenhaminasta vuonna 2009.
Salokoski on esiintynyt useissa kokoonpanoissa ja on tehnyt musiikkia myös muille artisteille. Hän on tehnyt yhteistyötä muun muassa Jukka Perkon, Avantin ja Palefacen kanssa sekä julkaissut yhteisen levyn Omani uni Maria Ylipään kanssa. Hän voitti vuoden kotimaisen naissolistin Emma-palkinnon vuonna 2006.
UMO on Helsingin kaupungin omistama säätiö. Orkesterin 16-henkinen kokoonpano tekee vuosittain lähes sata konserttia ympäri Suomen. Sen taloudellinen tilanne on ollut jo pitkään haastava, mitä on pyritty ratkomaan muun muassa tukikonsertin ja joukkorahoituksen avulla. Nimi on vaihtumassa UMO Helsinki Jazz Orchestraksi.
– Pitäähän Suomessa olla yksi ammattimainen orkesteri, jossa on koulutettuja jazzmuusikoita, Salokoski huomauttaa.
Emma Salokoskella ja jazzrumpali Olavi Louhivuorella on 10-vuotias poika, joka on perinyt vanhempiensa musikaalisuuden.
– Emil soittaa fagottia, käy musiikkiluokkaa ja tykkää laulaa kuorossa.
Teksti: Asta Kettunen
Emma Salokoski & UMO: Muuttuvat joulut pe 7.12.2018 klo 18 Tampereen tuomiokirkko. Liput Ticketmaster 34/30/18 €