Pyhäinpäivänä seesteistä ja lohduttavaa
Tampere Cathedral Choir (Tampereen Katedraalikuoro TCC) esiintyy toisen kerran pyhäinpäivänä Tuomiokirkossa. Viola da gambaa soittava Varpu Haavisto tykästyi soittimeensa aikanaan sen salaperäisen, humisevan äänen takia.
– Gamban äänessä on suuri yläsävelten "sädekehä" itse äänen ympärillä. Selloon verrattuna äänen ydin on hiljaisempi ja yläsävelisyys on suurempaa. Ääni on sen tähden hiukan salaperäinen, kuulija hahmottaa tämän ehkä sellaisena, että äänen ympärillä on paljon huminaa, hän määrittelee.
– Äänenmuodostuksen oppiminen on pitkä tie, koska soitinta täytyy lähestyä varmuuden ja rentouden yhdistelmällä. Jännittyneellä tekniikalla soitin ei tottele ollenkaan.
Haavisto valitsi soittimensa sellon rinnalle aloittaessaan ammattiopinnot Sibelius-Akatemiassa.
– Valitsin sen juuri tuon huminan takia, joka kuulostaa kuin tuuli puhaltaisi soittimen läpi, ja koska minua eivät koskaan ole kiinnostaneet liian valmiiksi tallatut polut.
1980-luvulla gamba oli Suomessa lähes tuntematon soitin. Tuohon aikaan sen opiskelun aloittaneita on ehkä kahden käden sormilla laskettava määrä.
– Sen jälkeen oli hiukan hiljaisempia vuosia, mutta nyt olen kuullut, että uusia nuoria gamban harrastajia on paljon. En tunne kovin hyvin nuorempaa sukupolvea, koska en opeta heitä, kertoo Haavisto.
Hänen mukaansa gamballe on sävelletty paljon musiikkia 1500-luvun alusta 1700-luvun lopulle, ja uudestaan 1900- ja 2000-luvuilla.
– Olen itsekin tilannut musiikkia nykysäveltäjiltä. Muun muassa Olli Kortekankaan kanssa tein yhteistyötä usean vuoden ajan, ja sen seurauksena syntyi monia hienoja mutta myös todella vaikeita nykyteoksia gamballe.
Meditatiivinen kokemus
Gabriel Faurén kuolemasta tulee 4. marraskuuta kuluneeksi sata vuotta. Faurén sävelkieli on levollista, seesteistä ja lohduttavaa. Tuomiokirkon pyhäinpäivän konsertissa kuullaan versio kuorolle, kahdelle solistille, uruille ja pienelle orkesterille vuodelta 1889.
Konsertti alkaa Johann Sebastian Bachin varhaisella hautajaiskantaatilla Gottes Zeit ist die allerbeste Zeit (BWV 106). Teos tunnetaan myös nimellä Actus tragicus. Soittimina on poikkeuksellisesti kaksi nokkahuilua, kaksi gambaa ja continuo.
Barokkisoittimet luovat kantaatista meditatiivisen kokemuksen.
Varpu Haavisto kehuu teosyhdistelmää hienoksi.
– Suuri kuoro on aina haaste kamariyhtyeen kanssa, mutta uskon, että lopputulos tulee toimimaan hienosti.
Tuomiokirkko on hänen mielestään upea tila tällaisille teoksille.
– Pyhäinpäivä on harras päivä, jolloin on hyvä hiljentyä muistamaan edesmenneitä rakkaita ihmisiä kiitollisuudella ja muistaa myös omaa kuolevaisuuttaan. Tuomiokirkko ja tällainen musiikki tarjoavat tähän hengelliseen todellisuuteen katsomiselle mitä parhaimman ikkunan.
Teksti: Asta Kettunen
Gabriel Fauré: Requiem
lauantaina 2.11.2024 kello 18–19.15 Tampereen tuomiokirkossa:
Tampere Cathedral Choir
Tuiki Järvensivu, sopraano
Katja Mäkiö, altto
Marko Tuupainen, tenori
Lauri Solin, basso
Jani Laaksonen, baritoni
Varpu Haavisto, viola da gamba
Orkesteri
Riikka Viljakainen, musiikinjohto
Liput ennakkoon: lippu.fi 20/15 € + tilausmaksut; ovelta tuntia ennen konsertin alkua: 25 €