Simbergin tarinan voi kokea myös virtuaalitodellisuudessa
Taiteilija Hugo Simbergin elämäntarinan ympärille on rakennettu virtuaalitodellisuus, jossa voi vierailla niin Helsingin Ateneumissa kuin Tampereen tuomiokirkossakin.
Digitaaliseen todellisuuteen astutaan pukemalla ylle virtuaalitodellisuuslasit ja kuulokkeet. Niiden kautta maailma rakentuu kokijalle.
Tämä virtuaalimaailma on osa hanketta, jossa tutkitaan virtuaalimaailmoiden kokemuksellisuutta ja rakentamista. Tutkimusta tekevät Tampereen teknillisen yliopiston tutkijatohtori Heli Väätäjä ja tutkimusapulainen Otto Kauhanen.
Helposti virtuaali-Tuomiokirkkoon
– Virtuaalitodellisuuden tutkimus on kasvanut räjähdysmäisesti parina viime vuonna. Kehitys on kokeellisessa vaiheessa – tutkimme, mikä maailmoiden rakentamisessa toimii. Näin syntyi myös Tuomiokirkon virtuaalitodellisuus-versio, jossa voi vierailla lataamalla ohjelman puhelimeensa ja hankkimalla edulliset virtuaalilasit, kertoo Väätäjä.
– Valitsimme taiteilija Hugo Simbergin tarinan, koska henkilökuva kerronnan muotona vaikutti hyvältä lähestymistavalta tutkia virtuaalitodellisuuksien suunnittelua.
– Simbergin Haavoittunut enkeli mahdollisti myös sen, että pääsimme kokeilemaan, miten virtuaalitodellisuudessa voidaan luontevasti liikkua tilasta toiseen. Virtuaalinäyttelyssä Haavoittunut enkeli toimii kulkuväylänä, jonka lävitse siirrytään Ateneumin galleriasta Tuomiokirkkoon, jatkaa Kauhanen.
Todellisuudesta toiseen
Kauhanen ojentaa minulle virtuaalilasit ja kuulokkeet, ja kehottaa istumaan alas. Puen ne ylleni ja jännitän pimeydessä, kuinka todelliselta maailma tulee tuntumaan.
Eteeni ilmestyy Ateneumin aula pilareineen. Käännän päätäni ja tunnustellen katselen avautuvaa maailmaa. Miellyttävä kertojaääni toivottaa minut tervetulleeksi, ja kertomus alkaa. Tilan tuntu on läsnä, virtuaali-Ateneum on todellinen, mutta ei liian todellinen.
– Virtuaalitodellisuudessa kerronta voi olla epälineaarista. Tämä on haastavaa, koska perinteisesti journalismin tehtävä on kiinnittää ihmisen huomio johonkin tiettyyn asiaan. Nyt tarinan kokijalla on vapaus tutkia maailmaa itse – omien mielenkiinnon kohteiden perusteella, omassa järjestyksessä, valaisee Väätäjä.
Kokemuksellista yhteyttä
Virtuaalitodellisuudessa voi tavoittaa myös kokemuksia, mihin meillä ei muuten olisi pääsyä, kuten esimerkiksi toiseuden kokemuksiin.
– Ihmiset ovat kokeneet virtuaalitodellisuudessa olevansa toisen ihmisen kehossa. Virtuaalitodellisuus voi auttaa meitä asettumaan toisen ihmisen asemaan, siksi siihen on viitattukin suurena empatiakoneena, kertoo Väätäjä.
Entä liikuntarajoitteiset, virtuaalitodellisuudessa liikkuminen on kuitenkin kytköksissä oman kehomme liikkeisiin?
– Vuorovaikutuksen tapoja voidaan rakentaa monenlaisia, myös sellaisia, jotka mahdollistavat liikuntarajoitteisten toiminnan virtuaalitodellisuudessa. Virtuaalitodellisuus tarjoaa mahdollisuuden vierailla paikoissa, joihin oman kehon rajoituksien vuoksi ei välttämättä pääse, vastaa Kauhanen.
Teksti: Janne Aejmelaeus
Näin kokeilet Hugo Simberg VR -sovellusta:
Lataa Cardboard-sovellus ja Hugo Simberg VR -sovellus Google Play Storesta.
Avaa Cardboard-sovellus ja valitse Hugo Simberg VR -sovellus.
Kiinnitä kuulokkeet puhelimeesi ja aseta puhelin katselulaitteeseen.
Nauti kokemuksestasi!