Sinivalas pelastaa lorussa merenneidon
Eteläisen seurakunnan lastenohjaajalla Merja Salosella tuli työnohjauksessa puhetta, että hän voisi tehdä lasten kanssa julkaisun, joka liittyisi hänen toiseen työhönsä kirjoittajana. Hän ryhtyi toimeen taide- ja kulttuuripainotteisessa seurakunnan iltapäiväkodissa Peltolammilla.
Tavoitteena oli sanataiteen avulla osallistaa lapsia ja tarjota heille oppimiskokemus. Kevätkauden teemana oli luovuus. Sitä kerhossa viljeltiin riimittelemällä. Samalla kartutettiin sanavarastoa.
Kukin lapsi sai antaa aiheen ja eläimen, joista keksittiin porukalla tapahtumia ja sanoja. Salonen kirjasi työparinsa, lastenohjaaja Noora Taarin kanssa aatokset isoille papereille, jotka oli teipattu kerhotilan seinille.
– Lapset antoivat ideoita, ja jonkin verran tuli myös riimejä. Kun sanoja mietittiin, ystävyys tuli esiin useamman kerran, Merja Salonen kertoo.
Lopputulemana on aineisto kirjaan, jonka nimeksi on päätetty Lorukoulu.
– Lapset saivat tutustua kirjailijan työhön. He ovat nyt olleet mukana kirjan tekemisessä. Se on harvinaista.
– Pientä laulunsanoituksen teoriaakin oli, koska samalla systeemillä tehdään laulujakin, sanoo Salonen, ja lisää opiskelleensa lauluntekemistä Turkka Malin opetuksessa.
Luovuuden keväänä on toimintatuokioissa käsitelty kirjoittamisen ja kirjallisuuden lisäksi muun muassa musiikkia, liikuntalajeja, kuvataidetta ja monenlaisia kädentaitoja. Kirja Tuomas ja merkilliset merkit selvitti kristillisten symbolien merkityksen.
– Kerran viikossa pidettävien hartauksien on tarkoitus olla lyhyitä ja ytimekkäitä, mutta usein lapsilla on runsaasti aiheeseen liittyviä ajatuksia ja kysymyksiä. Tämä porukka osaa keskustella, Salonen kehuu.
– Lasten kanssa on tehty myös heidän yhteistä omaa "kirjaansa". Jokainen on riimitellyt omia lyhyitä loruja ja piirtänyt niihin sopivat kuvat. Monistenivaskan kansi kuvitetaan yhdessä. Jokainen saa värittää teoksen mieleisekseen, joten iltapäiväkodin porukalla on tiedossa mukavaa tekemistä ja lukemista kesälomalla.
Pullopostia Pertille
Yhdeksänvuotias Jaakko Koivisto toivoi lorua sinivalaasta, joka pelastaa merenneidon. Ikiaikainen viestittely laittaa tarinan käyntiin, mutta myös ajankohtaisuus näkyy tekstissä.
”Merenneito kirjoitti
pullopostia, joka kellui meressä aallon pohjalla. /
Sinivalas suuri ja
hyväntahtoinen löysi pullon ja luki viestin sen. /
Merenneito oli ansassa
saarella. Sinivalas Pertti vauhdilla suurella lähti neitoa pelastamaan. /
Valas
vauhtiansa kasvatti hurjaksi, kun se olon tunsi valtavan kurjaksi saaren vankia
pohtiessaan. /
Pertti halusi neitoa auttaa, mutta keskellä muovista lauttaa se
joutui pysähtymään esteeseen yllättävään. /
Meren pinnalla lainehti roskaa.”
Lorun ideoija kertoo lukevansa iltaisin muun muassa Muumi-kirjoja.
Iltapäiväkerhon lasten mielikuvituksen edesauttamana syntyi lopulta 17 lorua. Lisäksi Salonen kirjoitti kuutisenkymmentä muuta lorua.
Lasten kanssa saatiin aikaan myös hyvästä paimenesta kertova teksti, jonka Jukka Salminen sävelsi lauluksi. Lauluja kirjassa on kaikkiaan 20.
Materiaalin Salonen koosti pienen apurahan turvin talvilomallaan.
Kolmen kirjan kokonaisuus
Salonen toivoo hankkeen herättelevän muitakin kokeilemaan vastaavaa työtapaa.
– Lorukirjan tavoitteena on ilon tuottaminen. Lapset saivat tästä jo arvokkaan kokemuksen. Toivon, että joskus tämä poikisi heistä jonkun elämään jotakin, hän toteaa.
– Lorujen tekeminen lasten ideoiden pohjalta oli sekä riemullinen että haasteellinen tehtävä. Loru hevosesta, joka miettii maailmankaikkeutta, syntyi suhteellisen helposti. Tarina lentokoneen kapteeni Jaska Jääkarhusta ja lammasporukasta oli haastavampi.
Aiemmin esimerkiksi lastenlauluja lastenorkesteri Pulputinpannulle sanoittanut Salonen aikoo seuraavaksi kirjoittaa juhlista.
– Lorukoulu on osa trilogiaa. Ensimmäinen lorukirjani oli Lorulaari, tämä toinen Lorukoulu ja kolmannesta tulee Lorujuhla. Lorukoulu ei ole julistuksellinen. Siinä on sekä hengellisiä että maallisia tekstejä.
Parhaillaan tuore kirja on kustantajalla tarkastettavana.
Teksti: Elisa af Hällström
Kuvat: Rami
Marjamäki