Teologinen pohdiskelu synnytti uuden Stabat Mater -teoksen
– Olin jo sävellysopintohaaveeni alkuajoista ajatellut, että jossain vaiheessa haluaisin tehdä oman Stabat Mater -teoksen. Samalla pohdin, olisiko minulla rohkeutta lähteä luomaan nykyaikaista vastinetta esimerkiksi Pergolesille, jonka sävelet ovat soineet jo monta vuosisataa, kertoo Sanna Vähälä.
Vähälän ammattikorkeakoulutasoisten sävellysopintojen lopputyökonsertti Stabat Mater esitetään palmusunnuntaina Messukylän kirkossa.
Lopputyönsä jälkeen Vähälä valmistuu säveltäjäksi ja musiikinteoriapedagogiksi Tampereen ammattikorkeakoulusta. Hänellä on myös kirkon nuorisotyönohjaajan koulutus.
Stabat Mater -klassikoista Vähälälle olivat tutuimpia juuri Giovanni Battista Pergolesin ja Francis Poulencin versiot, joita hän on myös ollut itse esittämässä.
– Ensimmäinen haaste oli unohtaa tuo mieleen painunut musiikki sekä etsiä uudet melodiat ja harmoniat, oma näkemys näistä teksteistä.
Tekstin on oletetusti kirjoittanut Jacopone da Todi (noin 1230–1306). Hän oli alun perin arvossa pidetty asianajaja, kunnes vaimon kuolema sai hänet kääntymään fransiskaanimunkiksi.
– Tekstin otsikko kertoo, mistä on kyse: ”Seisoi äiti suruissansa…” Kyse on tilanteesta, jossa Maria-äiti katsoo, kun hänen poikansa Jeesus kidutetaan kuoliaaksi ristillä, kertaa Vähälä.
– Runo on katolisen kirkon jäsenille tärkeä ja rakas teksti. Itse olen osin maallistunut, jopa kyyninenkin luterilainen. Mietin runon taustaa, ja sitä, miten voin eri kirkkokunnan jäsenenä tulkita sitä musiikiksi, kertoo Vähälä.
Sävellystyön ohessa Vähälä kävi itsensä kanssa myös pohdintaa teologisen säveltämisen ongelmasta: säveltääkö taiteelle vai Jumalalle.
– Halu tehdä jotain kaunista musiikin keinoin on minuun asettunut tarve. Voi kysyä, haluanko nähdä sen olevan lähtöisin jostakin suuremmasta.
Monista teologisista pohdinnoista ja epäilyksistäkin huolimatta Vähälä kokee, että hän saa ottaa vastaan lahjoja musiikin muodossa ja merkitä ne omiin nimiinsä.
– Olisiko se jonkinlaista kontemplaatiota, toiseen suuntaan kääntynyttä viestintää, rukousta, joka tuleekin ylhäältä alaspäin?
Konsertissa esiintyvät Marjaana Ritanen, sopraano, Saija Siuko, mezzosopraano, Lotta Rissanen, huilu, Ulla Hannula, viulu, Kevin Zhuang, sello, Kaisu Erämaa, urut, ja Petrus Marjanen, musiikin johto. Puheenvuoron konsertissa pitää Mari-Helmi Pirhonen.
Teksti: Kirsi Airikka
Stabat Mater sunnuntaina 24.3.2024 kello 18 Messukylän kirkossa. Vapaa pääsy, käsiohjelma 10 euroa