Ilouutisia ja jobinpostia

Ilouutisia ja jobinpostia -sarjassa kerrotaan sanoista ja sanonnoista, jotka ovat suoraan tai mutkan kautta peräisin Raamatusta.
8.1.2020 17.17

Tuomas epäilee yhä

Pirjo Silveri

Jaakob, Job, Molok ja Salomo vilahtavat silloin tällöin arkipuheessa, voimissaan ovat myös Pietari ja Tuomas. Moni sanonta on irronnut Raamatun kertomuksesta yleiseen suuntaan, ja kun erisnimi liukuu yleisnimeksi, se näkyy kirjoitusasussa.

Valkoinen vihkiraamattu lepää avoimena valkoisella pöydällä. Raamatussa on kultainen kirjamerkki.
Nykyään saamme jobinpostia ja käymme jaakobinpainia. Sen sijaan Pietari on yhä Pietari. Jos verkkojen kokijaa oikein lykästää, hän nostaa vedestä Pietarin kalansaaliin.

Tuomaan maine epäilevänä kyseenalaistajana on elänyt kaksi vuosituhatta. Hän ei uskonut toisia opetuslapsia, jotka kertoivat kohdanneensa Mestarinsa ylösnousseena. Kun Jeesus toistamiseen ilmestyi läheisilleen, hän kohdisti sanansa Tuomaalle ja antoi tämän vielä koskettaa naulanjälkien haavojaan.

Jaakobinpainissa ihminen tuskailee vaikean ja ristiriitaisen asian kimpussa. Sisäinen taistelu voi tarkoittaa niin uskonnollista, maailmankatsomuksellista kuin filosofista murrosta ja etsintää.

Se voi luonteeltaan olla myös eettistä kilvoittelua oikeudessa ja totuudessa pysymiseksi, ulkoisesta painostuksesta huolimatta. Metafora juontaa mittelöön, jonka patriarkka Jaakob kävi Jumalan kanssa (1. Moos. 32).

Jobinposti eli huono uutinen, suruviesti, ikävä ilmoitus tai yllättävä, epämiellyttävä tieto on tutuimpia raamatullisia kielikuvia. Rikkaan, rehellisen ja hurskaan miehen kohtalosta on iät ajat ammennettu viisautta. Maailmassa tapahtuu paljon pahaa, ja Jobin sanoma osuu ihmiselämän kipeyteen kaikkina aikoina.

Vanhan testamentin Jobin kirja on kärsimyksen ongelmaan keskittyvä runoelma. Kehyskertomuksessa Job kuulee lyhyessä ajassa menettäneensä lähes kaiken. Usko joutuu koville, ja koettelemus johtaa pitkään kaksinpuheluun Jumalan kanssa. Tarina päättyy onnellisesti, sillä myöhemmin Herra siunaa Jobia paljolla hyvällä.

Pietarille mahtava saalis

”Anna Antti ahvenia, Pekka pieniä kaloja.” Kalamiehen rukouksessa tyyppejä ei ole nimetty sattumalta, vaan heidän esikuvansa ovat Raamatun apostoliveljekset Andreas ja Pietari.

Uudessa testamentissa on kaksi samansisältöistä kertomusta, joissa Jeesus yllättäen antaa Pietarille ja hänen kavereilleen huiman saaliin. (Luuk. 5 ja Joh. 21).

”Sinne uppoaa verovaroja kuin Molokin kitaan”, puuskahtaa joku, jonka mielestä yhteisiä rahoja haaskataan väärään paikkaan. Ilmauksella viitataan asiaan tai kohteeseen, joka nielee rajattomasti resursseja, ilman kunnollista vastinetta.

Molok oli Vanhassa testamentissa mainittu epäjumala. Monissa temppeleissä oli suuri Molok-patsas, jonka ammottavassa kidassa palavaan tuleen heitettiin uhrilahjoja.

Nokialla syntyi 1990-luvun alussa jätteiden syväkeräyssäiliöitä valmistava ja markkinoiva yritys. Se sai osuvan nimensä muinaisen tarun hahmosta. Suomalaisen Molok Oy:n ”kitoja” hyödyntävät jo miljoonat ihmiset eri puolilla maailmaa.

Salomon tuomio

Kiistan kuin kiistan kompromissiratkaisua voidaan nykyään kutsua Salomon tuomioksi. Kun jääkiekko-ottelussa erotuomari määrää keskenään nahistelevat pelaajat kummastakin joukkueesta yhtä aikaa jäähylle, selostaja saattaa luonnehtia rangaistusta Salomon tuomioksi.

Alkuperäisen Salomon tuomion voi lukea Kuninkaiden kirjasta (1. Kun. 3:16–28). Kaksi naista väittää vauvaa omakseen, ja kun selvyyttä oikeasta äidistä ei synny, kuningas Salomo ratkaisee erimielisyyden, oikeamielisesti ja viisaasti.


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
 * Hyväksyn antamieni tietojen käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja