Sattumuksia kirkon kulmilta

Sattumuksia kirkon kulmilta -juttusarjassa tamperelainen historian tutkija Mikko Pollari kertoo Tampereen kirkkojen historiasta kuvien kautta.
2.10.2024

Gaddi(e)n kappelit

Mikko Pollari

Kuten kaikki tamperelaiset tietävät, Cappella Gaddi sijaitsee Italian Firenzessä, Santa Maria Novellan dominikaanikirkossa. 1500-luvun loppupuolella valmistunut kappeli on omistettu Pyhälle Hieronymukselle, Gaddien suvun suojeluspyhimykselle, ja sinne on haudattu kardinaalit Niccolò (1499–1552) ja Taddeo Gaddi (1520–1561).

Vanha mustavalkokuva Gaddin kappelista.
Kuvan raholalainen kappeli liittyy aiheeseen. Etualalla P. A. Gaddin muistokivi. Kuva: Vapriikin kuva-arkisto. Kuvaaja: Veikko Lintinen. CC BY 4.0

Kyseessä on paitsi hengellinen tila, myös kokonaistaideteos, jonka rahoitti Niccolò di Sinibaldo Gaddi (1537–1591), yksi aikansa merkittävimmistä taidekeräilijöistä ja kardinaalikaimansa veljenpoika.

Hänen asemansa näkyy kontribuuttorien nimiluettelossa: Giovanni Antonio Dosio (1533–1611) vastasi arkkitehtuurista, Giovanni Bandini (1540–1599) marmorireliefeistä ja Agnolo Bronzino (1503–1572) alttaritaulusta, joka myös jäi hänen viimeiseksi teoksekseen.

Tai no, täytyy tunnustaa, että näin yliopistossa yhden taidehistorian kurssin melkein suorittaneelle mainitut nimet ovat kyllä tyystin tuntemattomia. Mutta ei tarvitse olla asiantuntija hoksatakseen, että kyseessä on merkittävä arkkitehtonis-kuvataiteellinen kokonaisuus. Tokihan ylhäisösuvun kappelin tuli olla kaikin tavoin korkeatasoinen!

Ja kun nyt Firenzessä kerran ollaan, niin siirrytäänpä Santa Maria Novellasta puolisentoista kilometriä kaakkoon, Santa Crocen fransiskaanikirkkoon. Sieltä löytyvää Baroncellin kappelia voisi nimittäin kutsua myös Gaddin kappeliksi: sen sisustaa koristavat kauniit freskot kun on valmistanut Taddeo Gaddi (n. 1300–1366).

Hän oli edellä mainittujen kardinaalien esi-isä, toisen täyskaimakin, ja täten myös sukua mesenaatti Niccolòlle – jonka isän isän nimi muuten oli myös Taddeo.

Alkaa mennä hitusen vaikeaselkoiseksi. Tuon ajan firenzeläisen paremmiston keskuudessa ei ilmeisesti tykätty irrotella nimivalinnoissa!

Vuoden 1330 tietämillä valmistuneiden freskojen lisäksi maalari-Taddeon siveltimenjälkeä päätyi myös kirkon sakaristoon sekä entisen refektorion päätyseinälle. Nimenomaan Baroncellin kappelin maalauksia kuitenkin pidetään – tai ainakin Wikipedian kirjoittajat pitävät – hänen päätyönään.

Eikä tässä vielä kaikki: Santa Crocen suojista löytyy vielä lisääkin saman sukulinjan tuotantoa. Taddeon pojan Agnolon (n. 1350–1396) muutamaa vuosikymmentä myöhemmin maalaamat, Pyhän ristin legendaa kuvaavat freskot koristavat sen Cappella Maggiorea. Myös tilan vaikuttavat lasimaalaukset on tehty ainakin osittain hänen suunnitelmiensa pohjalta.

Gaddi(e)n kappeleita kerrakseen, siis! Eipä sitten muuta kuin Firenzeen tutustumisreissulle.

Eikun hetkinen – löytyisikö yksi sellainen jostain lähempääkin?

Lähteet:

  • Moretti, Laura: The palazzo, collections, and musical patronage of Niccolò Gaddi (1536–1591), Journal of the History of Collections, 2/2017
  • Wirtz, Rolf C.: Firenze. Taide & arkkitehtuuri (Könemann 2001)
  • Web Gallery of Art -sivut (Gaddi, Italian family of painters; Giovanni Bandini)
  • Wikipedia-sivut (Baronchelli Chapel, Cappella Gaddi, Niccolò ja Taddeo Gaddi).

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
 * Hyväksyn antamieni tietojen käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja