Hengen leipää

Hengen leipää on Silta-lehden sarja, johon toimitus pyytää kirjoituksia seurakuntalaisilta sekä seurakuntien työntekijöiltä.
4.1.2023 11.25

Hyvin säilynyt kolmekymppinen

Anna Pöyhönen

Onhan se aika uskomatonta! Että joku tietty konsepti on uhmannut ajan kulumista jo 30 vuotta, ja vieläkin pysyy virkeänä. Vastaavia esimerkkejä täytynee etsiä saippuasarjoista tai kuuluisista teatterikappaleista – tai hiljattain lauletuista Kauneimmista Joululauluista. 

Näin on kuitenkin siunattu Sana Soi -tilaisuuksia, Tuomiokirkkoseurakunnan ja Suomen Raamattuopiston yhteisiä musiikin ja sanan iltoja Finlaysonin kirkossa.

Osa osallistujista, niin kuin iltoja 27 vuotta luotsannut Pertti Kallio, on ollut mukana alusta asti, osa tullut mukaan matkan varrella, osa on vain satunnaisesti käymässä paikalla. Juuri niin on hyvin ja oikein!

Mikä lienee pitkäikäisyyden ja siunauksen salaisuus? Koska kai voi sanoa, että iltoja on hyvä Jumala siunannut.
”Kun kokoonnutte yhteen, jokaisella on jotakin annettavaa: laulu, opetus tai ilmestys, puhe kielillä tai sen tulkinta. Kaiken on tapahduttava yhteiseksi parhaaksi.” (1. Kor. 14:26)

Sana Soissa ainakin yritetään toteuttaa tämän raamatunkohdan ohjetta. Illoissa nautimme tasa-arvoisesti vierailevan muusikon musisoinnista, vierailevan puhujan sanallisesta viestistä, yhdessä laulamisesta, hartaudesta ja rukouksesta. 

Nämä ovat jopa pituudeltaan samanlaisia osioita, eivätkä vahingossa. Yhteiseksi parhaaksi on annettavaa sekä vierailijoilla, omalla työntekijä- ja talkooväellä että penkissä istuvalla seurakunnalla. Yhdessä laulamisella ja rukoilulla on yllättävä voima.

Tähän yhteisen jakamisen ajatukseen kuuluu myös se, että puhumaan kutsutaan muitakin kuin pappeja tai teologeja. Juuri maallikon puhe saattaa olla se, joka todella tuo evankeliumin ymmärrettävästi kuulijan mieleen ja sydämeen. 

Monipuolisesta musiikista voi jokainen löytää Sanoman käännettynä juuri omalle musiikilliselle äidinkielelleen. Koska sehän on näidenkin iltojen tarkoitus: kertoa kaikkivaltiaasta, hyvästä Jumalasta ja rakkaasta Jeesuksesta. Syntien täydellisestä anteeksisaamisesta ja iankaikkisesta elämästä. Ilosta ja lohdusta myös jo tässä ajassa.

Tulethan siis sinäkin mukaan vaikkapa 22. tammikuuta. Voit piipahtaa ovella, tulla penkkiin, laulaa tai olla laulamatta, vakuuttua ja epäillä, kuunnella ja kokea. Ihastella niin kaunista Finlaysonin kirkkoa. Olet tervetullut, juuri sinä!

Kirjoittaja on Suomen Raamattuopiston musiikkisihteeri, kanttori sekä musiikkitoimittaja.

Sana soi -ilta sunnuntaina 22.1.2013 kello 18 Finlaysonin kirkossa


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
 * Hyväksyn antamieni tietojen käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Jos haluat kirjoittaa tälle palstalle , ota yhteyttä toimitus@siltalehti.fi

Tekstin aihe voi nousta arjen tapahtumasta, jostakin kokemuksesta tai muistosta, mutta yhtä hyvin kirkkovuoden ajankohdasta, mielivirrestä, lempirunosta tai itseä puhuttelevasta raamatunjakeesta. Kirjoittaja voi pohtia, mikä tänään puhuttelee, ja mihin kysymyksiin hän etsii vastauksia.