Hengen leipää

Hengen leipää on Silta-lehden sarja, johon toimitus pyytää kirjoituksia seurakuntalaisilta sekä seurakuntien työntekijöiltä.
1.4.2020 9.01

Koskee meitä kaikkia

Jukka-Pekka Ruusukallio

Vielä hetki sitten odotettiin Tapparan ja Ilveksen play off -kamppailuja, käytiin konserteissa, tavattiin ystäviä. Opettajat opettivat kouluissa, ja muillekin työpaikoille mentiin.

Talven mittaan oli kuultu kaukaa Kiinasta koronauutisia, mutta eihän meillä ollut mitään hätää! Mutta kohta kun virus teki tuhojaan Italiassa, ymmärsimme jo pelätä. Sanat karanteeni ja altistuminen tulivat jokapäiväiseen käyttöön.

Kirkkovuodessa olimme siirtyneet paastonaikaan, aikaan joka kutsuu luopumaan. Nyt oli pakko luopua monesta tärkeästä: työstä, terveydestä, harrastuksista, tutuista kuvioista.

Etätyöt ja kotiopetus tulivat osaksi monen arkea. Merkittävä osa työstä tehdään silti edelleen työpaikoilla muita palvellen. Kotona olemista helpotetaan monin vinkein.

Pääsiäisen lähestyessä voisi avata Raamatun. Jeesuksen elämän viimeisiä vaiheita kuvataan evankeliumien loppuluvuissa, kaikissa vähän eri sanoin. Kertomuksissa on paljon tuttua. Palmusunnuntaista pitkäperjantaihin tunnelmat vaihtuvat nopeasti. Hoosianna- ja ristiinnaulitsemishuutojen välissä on vain muutama päivä. Opetuslapset ovat ymmällään, peloissaan. Mitä nyt tapahtuu?

Kiirastorstaina Jeesus vietti ystäviensä kanssa ateriaa, josta oli tuleva kristittyjen kokoontumisten keskus. Fyysisen läheisyyden puuttumisen huomaa kirkkojen tyhjissä ehtoollispöydissä. Sanaa voi kuulla netin kautta ja lukea itse, mutta ehtoollisyhteyttä ei mikään nettihartaus korvaa. Sitten kun tilanne paranee ja rajoitukset puretaan, nautitaan kirkoissa todelliset kiitos- ja juhla-ateriat!

Mutta ihminen elää myös leivästä. Kodeissa perheen yhteiset ruokailuhetket lisääntyvät. Parhaassa tapauksessa ruoka valmistetaankin yhdessä. Kiirastorstaina Jeesus antoi esimerkin palvelemisesta pesemällä yllättäen vastahakoisten opetuslasten jalat. Oletko sinä valmis antamaan naapuriapua tai ottamaan sitä vastaan?

Valvokaa ja rukoilkaa, kehotti Jeesus Getsemanessa opetuslapsia. Rukous on meillekin annettu lahja ja mahdollisuus: Taivaan Isä, sinun käsiisi jätän maailman hädän. Tapahtukoon sinun tahtosi. Anna päättäjille viisautta toimia oikein, ja sairaaloissa työskenteleville voimia. Paranna sairaat ja anna ylösnousemuksen toivo kuoleville. Kiitos siitä, että pääsiäinen on.



Jukka-Pekka Ruusukallio
pastori, Harjun seurakunnan kappalainen


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Jos haluat kirjoittaa tälle palstalle , ota yhteyttä toimitus@siltalehti.fi

Tekstin aihe voi nousta arjen tapahtumasta, jostakin kokemuksesta tai muistosta, mutta yhtä hyvin kirkkovuoden ajankohdasta, mielivirrestä, lempirunosta tai itseä puhuttelevasta raamatunjakeesta. Kirjoittaja voi pohtia, mikä tänään puhuttelee, ja mihin kysymyksiin hän etsii vastauksia.