Hengen leipää

Hengen leipää on Silta-lehden sarja, johon toimitus pyytää kirjoituksia seurakuntalaisilta sekä seurakuntien työntekijöiltä.
6.5.2020 9.00

Kun rukous hiipuu

Jussi Holopainen

Onko sinun ollut joskus vaikeata rukoilla? Entä kun pappi ei enää osaa rukoilla?

Näin minulle kävi niin vuosia kestäneen uskon pimeän taipaleella. Monisanaiset rukoukset vaihtuivat hiljaisuuteen. Jumala katosi näyttämöltä, ja rukous hiipui huulilleni.

Sitten jossain kohtaa havahduin siihen, että Toinen rukoilee ja hengittää minussa.

Varovasti ja hiljalleen aloin levätä tässä Toisen rukouksessa. Kun Kristuksen Henki rukoilee lakkaamatta meissä sanattomin huokauksin, voi rukous olla hiljaista yhdessä katselemista, kuuntelemista ja hengittämistä. Hän rukoilee puolestani. Hän rukoilee yhdessä kanssani.

Luomakunta huokailee kanssani

Olen kuunnellut seurakuntien Päivystävässä puhelimessa ihmisten surua ja huolta, pelkoja ja väsymistä.

Usein keskustelussa on noussut esiin, miten soittaja on löytänyt rauhan luonnossa. Kun itse ei jaksa edes rukoilla, tulee luomakunta avuksi pysähtymiseen, hengittämiseen ja rukoukseen. Hiljainen huokaus kumpuaakin kuin itsestään. Puut, linnut ja kasvit rukoilevat kanssani.

Mistä sinä voit löytää oman mielipaikkasi rauhoittumiseen, läsnäoloon ja rukoukseen?

Suoratoiston avulla mukana maailman kirkoissa

Suoratoistolähetysten kautta olen löytänyt itseni rukoushetkistä lähellä ja kaukana: Hiljaisuuden ystävien Päivän rukoushetket, Piispantalon ja Taize-yhteisön iltarukoukset ja monien seurakuntien striimatut jumalanpalvelukset.

Kauimmainen paikka on ollut Libanonin maroniittien rukoushetket. Kielimuurista huolimatta olen kokenut olevani osa rukoilevaa yhteisöä.

Isä meidän rukous – kaikkien rukousten äiti

Isä. Radikaalia ja rohkaisevaa. Että Jeesuksen kanssa ja kautta kutsumme salattua Jumalaa Isäksi.

Isä meidän. Ei vain minun Isäni, ei vain minun ryhmäni, kirkkoni ja kansani, vaan kaikkien luotujen, myös kasvien ja galaksien Luoja sekä Isä.

Kristuksen maailmanlaaja kirkko rukoilee Isä meidän -rukousta kaiken aikaa keskeytyksettä yhteisessä jumalanpalveluksessa ympäri maailman. Myös sinun puolestasi, joka tänään et osaa tai jaksa rukoilla, joka pelkäät ja hätäilet, joka suret ja olet epätoivoinen.

Et ole yksin. Henki huokailee sinussa. Kristuksen kirkko rukoilee puolestasi ja sinun rinnallasi. Tänäänkin.

---

Kirjoittaja on Tampereen seurakuntien hengellisen ohjauksen pastori


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi



Jos haluat kirjoittaa tälle palstalle , ota yhteyttä toimitus@siltalehti.fi

Tekstin aihe voi nousta arjen tapahtumasta, jostakin kokemuksesta tai muistosta, mutta yhtä hyvin kirkkovuoden ajankohdasta, mielivirrestä, lempirunosta tai itseä puhuttelevasta raamatunjakeesta. Kirjoittaja voi pohtia, mikä tänään puhuttelee, ja mihin kysymyksiin hän etsii vastauksia.