Hengen leipää

Hengen leipää on Silta-lehden sarja, johon toimitus pyytää kirjoituksia seurakuntalaisilta sekä seurakuntien työntekijöiltä.
4.10.2017 12.53

Pieni kala

Eila Ronkainen

Pieni kalatarra autoni takapuskurissa on usein herättänyt ihmetystä. Moni on kysynyt, mitä se tarkoittaa. Joku on jopa kysynyt, olenko innokas kalastaja.
Silloin olen iloinnut saadessani luontevasti kertoa kalan vertauskuvallisesta merkityksestä ja omasta kristillisestä uskostani.

Jopa pienet lapsenlapseni ovat kysyneet, mitä mummon auton perässä oleva merkki tarkoittaa. Kerron, että se merkitsee samaa kuin kaulassani oleva pieni risti: mummo turvaa kaikessa Taivaan Isään.


Ajan melko paljon vilkkaasti liikennöidyllä moottoritiellä. Tuntuu turvalliselta lähteä matkaan, kun saan ennen ajoa ristiä käteni ja pyytää, että Jeesus tulee turvakseni. Perille päästyäni kiitän Häntä varjelusta. Lisäksi kala velvoittaa minua hillitsemään itseni silloin, kun huomaan kanssamatkaajien häiritsevän ajoani tahallaan.


Suren joskus sitä, miksi me kristityt pidämme niin matalaa profiilia uskostamme. Ujostelemme ja arastelemme, vaikka sen tulisi olla elämämme suurin turva ja ilo.
Esimerkiksi monien urheiluseurojen kannattajat tuovat reippaasti esille kannatuksensa kohteen. On monenlaisia tarroja, lippuja ja viirejä. Sankarit ovat melkein jumalia, joita palvotaan.


Iloitsen siitä, että löysin aikoinani edesmenneen puolisoni kanssa tieni Tampereen Raamattukouluun Kalevan kirkolle, jossa joka maanantai opetetaan Raamattua.
Koululla on pitkät perinteet. Arvostettu Raamatun opettaja Kerttu Vainikainen aloitti opetuksen vuonna 1953.


Tänä syksynä aiheina ovat Vanhan testamentin Mooseksen kirja ja Kuningasten kirja, Uuden testamentin Korinttilaiskirjeet sekä Markuksen evankeliumi. Monet Raamatun aiheet ovat edelleen ajankohtaisia ja koskettavat myös tämän ajan ihmisten elämää ja ongelmia.


Raamatussa on itselleni monia rakkaita kohtia. Tärkeä on muun muassa eräs Psalmi: ”Minä opetan sinua, sanoo Herra, minä osoitan sinulle oikean tien, minä neuvon sinua, katseeni seuraa askeleitasi.” (Ps 32:8)
Tätä jaetta joudun itselleni usein lukemaan, kun päivittäin tarvitsen apua, neuvoa, ohjausta.
 
Kirjoittaja on viiden lapsen isoäiti, raamattukoululainen, ikuinen opiskelija.

Kalevan Raamattukoulu kokoontuu maanantaisin kello 18.30 Kalevan kirkolla.



Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi


Älä täytä
 * Hyväksyn antamieni tietojen käsittelyn tietosuojaselosteen mukaisesti.
Tähdellä (*) merkityt kentät ovat pakollisia
Ei kommentteja


Jos haluat kirjoittaa tälle palstalle , ota yhteyttä toimitus@siltalehti.fi

Tekstin aihe voi nousta arjen tapahtumasta, jostakin kokemuksesta tai muistosta, mutta yhtä hyvin kirkkovuoden ajankohdasta, mielivirrestä, lempirunosta tai itseä puhuttelevasta raamatunjakeesta. Kirjoittaja voi pohtia, mikä tänään puhuttelee, ja mihin kysymyksiin hän etsii vastauksia.