Hengen leipää

Hengen leipää on Silta-lehden sarja, johon toimitus pyytää kirjoituksia seurakuntalaisilta sekä seurakuntien työntekijöiltä.
3.2.2022 9.00

Vapahtajan kämmenenjälki

Jari Kuusi

Tammikuun yhdeksäntenä vietimme 1. sunnuntaita loppiaisesta. Kirkkovuoden aihe oli Kasteen lahja. Samana päivänä täytin 60 vuotta.

Minulla on valokuva itsestäni kastemekossa. Kuva on otettu kodissani, jonka Tampereelle muuttaneet vanhempani olivat onnekkaasti saaneet vuokralle 1960-luvun alussa.

Elettiin rakennemuutoksen aikaa, väkeä muutti maalta kaupunkeihin, ja asunnoista oli pulaa. Tuossa asunnossa, oikeastaan saunakamarissa, olivat vanhempani aloittaneet yhteisen elämänsä, ja pienestä talosta Vehmaisissa tuli minunkin ensimmäisten elinkuukausieni koti.

Asiat alkavat aina jostain. Oma elämänpolkuni alkoi syntymästäni, ja se polku on Jumalan armosta saanut jatkua näille vuosikymmenille asti.

Elämäni kristittynä alkoi kasteestani. Vaikka pieni vauva ei kristittynä ole vielä aktiivinen toimija, on hän kasteensa myötä kuitenkin jo astunut opetuslapseuden polulle. Varttuessaan hän saa opetusta, hänen ymmärryksensä lisääntyy ja hän saa mahdollisuuden syventää omaa identiteettiään ja kutsumustaan kristittynä sekä elää tämän kutsumuksensa mukaan.

Näin me Jeesuksen antaman kaste- ja lähetyskäskyn ymmärrämme: Tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastakaa ja opettakaa heitä, jotta he voisivat olla valmiit siihen tehtävään, johon minä olen heidät kutsunut.

Jeesus sai Johannekselta kasteen aloittaessaan toimintansa. Jeesus ei ollut kristitty siinä merkityksessä kuin hänen kristillisiä seurakuntia perustaneet opetuslapsensa ja heitä seuranneet kristittyjen sukupolvet ovat olleet. Jeesuksen tehtävä kuitenkin alkoi kasteesta.

Jumala on tehnyt yhteistyötä ihmisen kanssa alusta asti. Siksi oli soveliasta, että Mariasta tuli Jeesuksen äiti, joka antoi pojalleen hoivan tämän ollessa pieni. Johannes Kastaja puolestaan saatteli Jeesuksen hänen tehtävänsä alkutaipaleelle.

Huomaatko, kuinka merkityksellisissä tehtävissä ihminen on saanut olla Jumalan työtoverina? Hän ei väheksy luomaansa, vaan pitää häntä kumppaninaan, jolle on uskottu paljon, ja jonka täytyy vain löytää kutsumuksensa.

Vaikka ymmärsin oman kutsumukseni Jumalan työtoverina vasta aikuisena, oli Vapahtajan kämmenenjälki painettu minuun jo paljon aikaisemmin. Hän odotti, koska hän ei kutsumistaan kadu.

Niin on sinunkin kohdallasi.

Jari Kuusi, kirkkoherra
Eteläinen seurakunta


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Jos haluat kirjoittaa tälle palstalle , ota yhteyttä toimitus@siltalehti.fi

Tekstin aihe voi nousta arjen tapahtumasta, jostakin kokemuksesta tai muistosta, mutta yhtä hyvin kirkkovuoden ajankohdasta, mielivirrestä, lempirunosta tai itseä puhuttelevasta raamatunjakeesta. Kirjoittaja voi pohtia, mikä tänään puhuttelee, ja mihin kysymyksiin hän etsii vastauksia.