Pääkirjoitus

7.11.2018 10.30

Äänestäminen on kannanotto

Syksyn seurakuntavaaleissa Tampereella valitaan uudet päättäjät yhteiseen kirkkovaltuustoon sekä Eteläisen seurakunnan, Harjun seurakunnan, Messukylän seurakunnan ja Tuomiokirkkoseurakunnan seurakuntaneuvostoon nelivuotiskaudelle 2019–2022. Ruotsalaisessa seurakunnassa ei järjestetä äänestystä, sillä se saa jäsenet seurakuntaneuvostoonsa sopuvaaleilla.

Luottamushenkilöt ovat tulevina vuosina monien haasteiden edessä. Huolenaiheena on, että seurakuntien sanoma ei tavoita tai kiinnosta – syystä tai toisesta – kaikkia ihmisiä.

Kirkon valtakunnallinen jäsenmäärä pienenee tulevaisuudessa, ja sen seurauksena voimavarat supistuvat verotulojen vähenemisen vuoksi. Tampereella tosin jäsenmäärä on vielä toistaiseksi hiukan kasvanut parin viime vuoden aikana.

Kuinka siis tehdä taloudellisia ja viisaita ratkaisuja, jotka kantavat pitkälle tulevaisuuteen ihmisten ja ympäristön hyväksi? Entä miten huolehditaan siitä, että tamperelaiset tuntisivat osallisuutta sekä voisivat kokea hengellisyyttä itselleen merkityksellisellä tavalla?

Päätöksenteko ei totisesti ole helppoa. Kokeneiden luottamushenkilöiden mukaan tarvitaan yhteistyökykyä, perehtymistä ja sitoutumista. On oltava näkemystä siitä, mikä on koko yhteisön etu. Se taas edellyttää, että hahmottaa kokonaisuuden sekä käytettävissä olevat voimavarat.

On todella nostettava hattua luottamushenkilöille, jotka uhraavat omaa aikaansa yhteisten asioiden hoitamiseen. Kiitoksen siis ansaitsevat ne tamperelaiset seurakuntalaiset, jotka ovat rohkeasti asettuneet ehdokkaiksi.

Toisaalta luottamustoimi on arvokas valtuutus seurakuntalaisilta. Siksi kaikkien jäsenten kannattaa käyttää äänioikeuttaan syksyn vaaleissa. Äänestäminen on tärkeä kannanotto, jolla voi tukea seurakuntien monipuolista työtä tamperelaisten ihmisten hyvinvoinnin parantamiseksi.

Kirkon perustehtäviä ovat evankeliumin levittäminen ja apua tarvitsevien lähimmäisten auttaminen. Tutkimusten mukaan ihmiset arvostavat laajasti kirkon auttamistyötä. Kansan viesti on, että erityisesti on pidettävä huolta vanhuksista ja lapsiperheistä sekä käytettävä voimavaroja monipuoliseen diakoniatyöhön. Moni taas arvostaa kirkon tekemää sivistys-, kasvatus- ja kulttuurityötä. Toisille kirkko on ennen kaikkea tärkeä hengellinen yhteisö, johon he haluavat kuulua.

Ihmisillä on useita syitä kuulua kirkkoon tai olla muuten mukana toiminnassa. Ne kaikki ovat yhtä hyviä. Kirkko sekä sen viesti armosta ja välittämisestä kuuluvat kaikille.

Kirkon jäsenillä on vielä mahdollisuus tulla vaikuttamaan sen työhön ja tulevaisuuteen. Siis suunta kohti äänestyspaikkaa! Seurakuntavaalien ennakkoäänestys on jo meneillään ja se päättyy 10. marraskuuta. Varsinainen vaalipäivä on sunnuntaina 18. marraskuuta.

Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Airikka Kirsi