Kirkon keskusteluapu toimii vapaaehtoisten voimin
Kirkon keskusteluavun puhelimeen tulee vuosittain noin 60 000 ja chat-keskusteluihin reilut 10 000 yhteydenottoa.
Päivystäjille voi purkaa huolia ja ahdistusta. Keskustelut ovat luottamuksellisia, ja päivystäjät ovat sitoutuneet vaitioloon.
Toiminta ei onnistuisi ilman tuhatta vapaaehtoistyöntekijää. Keväällä 2020 yhteydenottojen määrä räjähti koronan vuoksi.
– Saimme silloin onneksi uusia tilapäisiä päivystäjiä seurakuntien työntekijöistä, joiden muut työt olivat jääneet tauolle. Monella paikkakunnalla koronan myötä opeteltiin uusia tapoja päivystää. Aikaisemmin seurakunnan tiloissa päivystäneet vaihtoivat kotipäivystykseen, koordinaattori Kimmo Nieminen kirkkohallituksesta kertoo.
Päivystys sopii uuteen elämäntilanteeseen
Ylöjärveläinen Ritva aloitti Palvelevassa puhelimessa viitisen vuotta sitten.
– Jätin silloin pitkäaikaisen harrastukseni, lapset olivat jo isoja, ja halusin aloittaa vapaaehtoistyön, jossa voisin olla jollekin avuksi. Luin Aamulehdestä jutun, jossa kerrottiin, että uusia päivystäjiä tarvitaan. Minua kiinnosti myös tehtävä, johon saisi monipuolista koulutusta.
Ritva kertoo, että koulutukset ovat olleet todella antoisia ja antaneet paljon työkaluja esimerkiksi kommunikaatioon, parisuhteeseen ja sielunhoitoon. Puhelinpäivystäjän työ on aktiivista kuuntelemista.
– Itselleni on ollut tosi opettavaista antaa tilaa soittajalle ja hänen asioilleen ilman, että yrittäisin heti keksiä ratkaisua niihin. Myötäeläminen ja eteenpäin vievien kysymysten tekeminen ovat mielestäni tärkeimmät välineet.
– Joskus soittaja kysyy mielipidettäni johonkin asiaan ja sen kerron, jos katson tarpeelliseksi. Toisinaan saatan ehdottaa jotakin palvelua tai vertaisryhmää, joita hänen kotikunnastaan tai seurakunnastaan löytyy.
Usein Ritva huomaa, että puhelun aikana ahdistunut tai pelokas ääni muuttuu vapaammaksi ja rauhoittuneeksi.
– Silloin koen kuuntelijan tehtävästäni paljon iloa.
Yksinäisyys ja mielenterveysongelmat askarruttavat
– On ollut hätkähdyttävää havaita, kuinka yksin jotkut elävät. Onnittelen näitä yksinäisiä rohkeudesta soittaa Palvelevaan puhelimeen. Joillekin se on ollut suuri ponnistus. Monien on ollut vaikea myötää yksinäisyytensä.
Päivystäjän mukaan on paljon soittajia, jotka ovat pudonneet avun piiristä jäätyään avohoitoon.
– He eivät enää jaksa hakea apua. Vaikeinta on keskustella soittajan kanssa, joka on miettinyt jaksaako enää elää, ja onko enää kenellekään tarpeellinen.
– Sellaisen puhelun aikana yritän kysymyksilläni avata tietä elämän merkityksen löytämiseen, läheisten muistelemiseen, seurakunnan avun kartoittamiseen tai jonkin terveydenhuollon avun piiriin. Hienointa on, kun puhelun lopulla soittaja kiittää siitä, että on saanut sanoittaa asioita, joita ei ole koskaan uskaltanut ja huomata, että vielä on jokin syy jatkaa elämää.
Yksinäisyys korostuu, kun kohtaamisia on korona-aikana rajoitettu. Palvelevan puhelimen päivystäjät saattavat olla soittajien ainoita kontakteja viime viikkojen aikana.
– Eräs soittaja kertoi, että hän ei uskaltanut mennä rakastettunsa hautajaisiin toiselle puolelle Suomea, koska olisi pitänyt matkustaa julkisilla kulkuvälineillä. Päivystäjä oli antanut vinkin mennä hautajaisten aikaan kotikirkkonsa muualle haudattujen muistomerkille ja sytyttää kynttilän rakkaalleen. Tämä oli häntä suuresti lohduttanut.
Teksti: Marko Honkaniemi
- Kirkon keskusteluavun palveleva puhelin on auki joka ilta, myös viikonloppuisin ja juhlapyhinä. Palvelevan puhelimen numeroon 040 022 1180 (pvm/mpm) voi soittaa kello 18–24.
- Palveleva chat on avoinna maanantaista perjantaihin kello 12–20, paitsi juhannuksesta heinäkuun loppuun kello 16–20.
- Palvelevaan nettiin voi rauhassa kirjoittaa kaikkina päivinä ja kellonaikoina postia, johon pyritään vastaamaan mahdollisimman pian. Keskusteluapuun saa yhteyden myös perinteisellä kirjeellä.
- Kiinnostaako vapaaehtoistyö päivystäjänä? Yhteydenotot: toiminnanohjaaja Outi Niemi, p. 040 804 8388 ja outi.niemi@evl.fi