2.12.2020 11.30

Sukat ja auttaminen – kestäviä asioita

Auttaminen ja muiden huomioon ottaminen ovat olleet aina tärkeitä arvoja Janne Tammiselle. – Auttamiseen olen tottunut jo pienenä, ja sosiaalinen vastuu on aina kulkenut mukana myös yrityksessämme, kertoo Sidoste Osakeyhtiön nuori toimitusjohtaja.

Janne Tamminen seisoo pöydän takana ja pakkaa ruokakassiin erilaisia ruokatuotteita.
Sidosteen toimitusjohtaja Janne Tamminen tutustui Ruokapankkiin marraskuussa, ja aikoo tulla pakkaamaan vähävaraisille tamperelaisille lahjoitettavia joulukasseja yrityksen kolmen työntekijän kanssa.

– Isoisoisäni haavoittui sodassa. Hän ja isoisoäitini perustivat tehtaan turvatakseen perheen toimeentulon. Pian yritys kuitenkin laajeni ja pystyi työllistämään ison joukon paikallisia ihmisiä.  

Sidoste tuli tutuksi koko kansalle televisiomainoksesta, jossa kaksi terrieriä kiskoo samaa sukkaa – eri suuntiin.

– Olen kuullut, että mainos saatiin tehtyä, kun sukkaan piilotettiin jotakin koirille mieleistä syötävää, paljastaa Tamminen hymyillen, ja vakuuttaa, että terrierit säilyvät yrityksen tuotemerkkinä.

Parhaimpina vuosina Sidoste on työllistänyt 220 ihmistä. Nykyisin Koivistonkylässä sijaitsevassa tehtaassa on 40 työntekijää, ja sukkia valmistetaan 1,2 miljoonaa paria vuodessa. Janne Tamminen alkoi luotsata perheyritystä vuonna 2018.

Hänen mukaansa Sidosteen menestyksen lähtökohtana on sukkien kestävyys. Rakenteen on sovelluttava käyttötarpeeseen, ja sukka tulee valmistaa oikeanlaisesta raaka-aineesta.

– Koko ajan kehitellään uusia ideoita. Tällä hetkellä kierrätyspuuvilla on kovassa nosteessa. Suomesta ei tosin tällä hetkellä saa materiaalia, se tuodaan pääasiassa Euroopasta.

Haasteista huolimatta Tamminen haluaa pitää yrityksen Suomessa ja Tampereella.

– Ulkomailla tekisimme ehkä parempaa tulosta, mutta tämä on ideologinen valinta. Haluamme tehdä kotimaisia laadukkaita sukkia ja työllistää paikallisia ihmisiä.

Kaikki tekstiiliteollisuuden yritykset eivät kulje kestävän kehityksen tietä.

– Siihen pitäisi saada muutosta. Pienenä yrityksenä voimme näyttää esimerkkiä.

 Työllistämisen ohella toimitusjohtaja haluaa vaalia sosiaalista vastuuta hyväntekeväisyyskampanjoiden avulla. Jo kolmatta kertaa yritys järjesti White Friday -tempauksen, joka tänä vuonna oli 27. marraskuuta. Tuolloin verkkokaupan hintoja korotettiin 50 prosenttia.

Aiempina vuosina päivän tuoton ovat saaneet Uusi lastensairaala ja Sylva-yhdistys, joka tukee syöpäsairaita lapsia, nuoria aikuisia sekä heidän läheisiään.  

Tänä vuonna tuotto lahjoitettiin Tampereen seurakuntien Ruokapankille, joka jakaa ruokakasseja vähävaraisille tamperelaisille.

Auttamisen ohella Tamminen haluaa herättää keskustelua vastuuttomasta kuluttamisesta ja ostojuhlapäivien tarpeellisuudesta.

– Toivon, että ihmiset ostaisivat tavaraa vain tarpeeseen, eivätkä tekisi heräteostoksia hetken mielijohteesta alennuspäivinä.


 Sidosteen White Friday -kampanja tuotti Tampereen seurakuntien ruoka-avulle 4593,50 euroa

Teksti: Kirsi Airikka
Kuva: Hannu Jukola


Palaa otsikoihin