1.11.2023 9.20

Irja Aro-Heinilän romaanissa Tansanian naiset toimivat

Tuore mango tuoksuu ja maistuu, helle paahtaa, sade pehmittää tien liejuksi ja Tansanian Morogoron kaupungissa ihmisiä on kaikkialla. Naiset joutuvat hakatuiksi, jätetyiksi tai molempia. Sitkeydellä ja kovalla työllä saadaan lapset kouluun.

Vuodet lähetystyössä Tansaniassa ja sitä ennen Keniassa jättivät jälkensä Irja Aro-Heinilään. Myöhemmin Suomessa äänet, maut ja tuoksut tulvivat melkein itsestään kirjan sivuille – ja ennen kaikkea tutuiksi tulleet naiset ja heidän elämänsä.

Ylävartalokuva kahdesta naisesta muuratun seinän edessä. Heistä toinen nojaa käsivarrellaan tikapuihin.
Ruth Mmari ja Irja Aro-Heinilä kuvattiin Tansaniassa keskeneräisen Kimbilio-rakennuksen edessä. Kuva: Veikko Aro-Heinilä

Romaanin nimeksi tuli Kun emme muuta voi. Julkaisija, kustannusyhtiö Warelia, tarjosi sitä ehdolle Vuoden kristilliseksi kirjaksi. 

– Luulin, että en kirjoita kristillistä kirjaa. Kun itse kirjoittaa niin vain kirjoittaa – ei tiedä, miten se kenellekin avautuu, sanoo Aro-Heinilä.

Ylävartalokuva hymyilevästä naisesta, joka nojaa kaiteeseen ja katsoo portaikosta alaviistoon.
Irja Aro-Heinilä on aiemmin julkaissut muun muassa runoteoksia. Kun emme mitään muuta voi -romaani on saamassa jatko-osan ensi keväänä. Kuva: Pasi Leino

Monet kirjan henkilöistä käyvät kirkossa. Toisaalta Tansaniassa yksi kohteliaista tutustumiskysymyksistä on: missä rukoilet? Vastaus on usein jokin kirkko, melko usein moskeija, silloin tällöin jokin muu uskonyhteisö.

Yksi kirjan keskeisistä aiheista on tyttöjen ympärileikkaus eli sukupuolielinten silpominen. Se kuuluu yhä perinteisiin osalla Tansanian noin 140 heimosta, ei kuitenkaan läheskään kaikilla.

– Kyllä meillä pitää tietää sukuelinten silpomisesta ja ainakin yrittää ymmärtää, mistä nämä kauheudet johtuvat. Perinteen paine usein murtaa naisten itsenäisyyden määrätä omasta kehosta.

”Näitä naisia tulee myös Suomeen”

Kirjan henkilöistä Mama Mlyukalla on selvä esikuvansa tosielämässä, Aro-Heinilä kertoo.

Mama Mlyuka on ammatiltaan seurakuntatyöntekijä eli Parish Worker. Hän järjestää rivakasti vaikka mitä: apua seurakunnan köyhille, näytelmäkiertueen, jolla nostetaan naisten kokemia ongelmia esiin sekä pienen vuokratalon valkoiselle naiselle, joka tulee Morogoroon tekemään sairaanhoitajan lopputyötään. Lopputyön aiheena on juuri tyttöjen ympärileikkaus.

– Miksi tyttöjen ympärileikkauksesta pitää puhua? Näitä naisia tulee myös Suomeen. Toivon, että tämä kirja leviäisi terveydenhoitoalan ihmisten pariin, perustelee Irja Aro-Heinilä.

Tyttöjen ympärileikkauksesta ja monesta muustakin asiasta on romaanissa sanottavansa Rosella, nuorella masai-heimoon kuuluvalla naisella. Rose vie loppuun oikeustieteen opintonsa ja asettuu vastustamaan suvun kaavailemaa avioliittoa.

Ensi keväänä Aro-Heinilältä on tulossa toinen kirja, jossa Rose käy tuomarina naisten kohtaamien vääryyksien kimppuun. Yksi niistä on leskeksi jääneiden naisten asema.

– Heiltä saatetaan viedä kaikki, kun mies kuolee, jopa vaatteet päältä.

Opettajan roolista pois

Irja Aro-Heinilä on aiemmin julkaissut muun muassa runokirjoja. Kun emme mitään muuta voi -romaanin syntyyn tarvittiin kuitenkin koronaepidemian tuoma eristys ja tapahtumattomuus. Seurakunnalliset ja muut menot pysähtyivät, lapsenlapset eivät enää tulleet isovanhemmille hoitoon.

Irja ja Veikko Aro-Heinilä elelivät kotonaan Naantalin Livonsaaressa. Veikko neuloi pitkiä värikkäitä sukkia ja lähetti niitä ystäville ja sukulaisille, Irja kirjoitti kirjaansa. Pakastimessa oli marjoja, sieniä ja muutakin, naapuri toi kaupasta ruokatavaraa.

– Se oli meille pitkä hiljaisuuden retriitti, meillä ei ollut hätäpäivää siellä.

Naurava nainen keinuu keinutuolissa ja mies takana istuu pitkällä pirtinpöydän penkillä. Ympärillä on huonekasveja ja ympärillä monenlaisia esineitä.
Korona toi Irja ja Veikko Aro-Heinilälle pakollisen retriittijakson. Kuva: Pasi Leino

Irja oli juuri ennen koronaepidemiaa aloittanut kirjailija Kaisa Raittilan ohjaamalla kirjoittajakurssilla.

– Kaisa sanoi suoraan, ja se on hyvä. Oli kova työ päästä pois tästä opettajan roolista. Oivalsin ryhmässä, mitä se opettaminen on ja miten sen saa pois.

Luokanopettaja on Irja Aro-Heinilän ensimmäinen ammatti. Myöhemmin hän opiskeli papiksi ja teologian tohtoriksi asti.

Kimbilio on turvapaikka

Kun romaani oli valmis, tuntui oikealta omistaa se Ruth Mmarille, ystävälle vuosien takaa. Häneen Irja Aro-Heinilä tutustui lähetystyössä Tansanian Morogorossa 1990-luvulla ja 2000-luvun alussa.

Ruth Mmari on seurakuntansa naistyön vaikuttaja ja henkilö Tansanian ensimmäisen naisten ja tyttöjen turvakodin, Kimbilion, takana. Hän ei tiennyt, että maailmassa on turvakoteja – mutta halusi perustaa talon, johon kotona väkivaltaa kohtaavat naiset voisivat mennä pakoon ja saada apua.

Kolme miestä vetää laastia seinään seisten huteran näköisillä rakennustelineillä.
Tansanian ensimmäisen naisten ja tyttöjen turvakodin rakennushanke alkoi vuonna 2012. Kuva: Irja Aro-Heinilä
Mekkoon ja myssyyn pukeutunut nainen seisoo pitkulaisen rakennuksen nurkalla puhelin kädessään ja on kääntänyt katseensa kameraan. Maa ympärillä on kuivaa.
Kimbilio on swahilia ja tarkoittaa turvapaikkaa. Tähän mennessä asiakkaita on ollut yli sata, suurin osa alaikäisiä. Parish Worker Ruth Mmari rakenteilla olevan Kimbilion edessä. Kuva: Irja Aro-Heinilä

Nuori henkilö puhelin kädessään seisoo oven ulkopuolella edessään korkea pino pahvisia kennolevyjä, joissa on munia. Toinen henkilö on kumartunut osittain häneen päin sylissään pino tyhjiä kennolevyjä.
Paikallinen nuori mies käy viikoittain ostamassa Kimbilion kanalan munia. Kaupanteossa on apulaismatroona Regina. Kuva: Mari Vesamäki

Vuonna 2017 avatussa Kimbiliossa – suomeksi turvapaikassa – on nyt asukkaina lähinnä lapsi- ja teiniäitejä. Osa heistä on insestin uhreja, osa muulla tavoin hyväksikäytettyjä. Iältään he ovat 10–12-vuotiaita, jotkut 14-vuotiaita. He viipyvät Kimbiliossa noin kolmesta kuukaudesta vuoteen, minkä jälkeen etsitään paikka esimerkiksi sukulaisten luona.

– Ennen nämä tytöt on jätetty kokonaan oman onnensa nojaan, ja vanhemmatkin ovat saattaneet hylätä. Koulusta edelleen joutuu pois, kun on raskaana, kertoo Aro-Heinilä.

Matka ensimmäisestä hankesuunnitelmasta Kimbilion avaamiseen kesti noin vuosikymmenen. Morogoron hiippakunta järjesti tontin, varat rakennustyöhön kerättiin pääosin Suomesta. Yksi tukijoista on Lempäälän seurakunta.

– Minun nopea mieleni ei haluaisi näin hidasta muutosta, Irja Aro-Heinilä myöntää.

Teksti: Elina Korkee

Neljä ihmistä seisoo kyltin vieressä rakennuksen edessä. Yhdellä ihmisistä on papinkaulus, yhdellä alba ja sen päällä suorakaidehuivi ja yhdellä viitta, sauva ja hiippa-päähine.
Morogoron hiippakunnan, Lempäälän NNKY:n ja Lempäälän seurakunnan yhteisprojekti Kimbilio avattiin vuonna 2017. Vihkiäisissä Irja Aro-Heinilä, Timo Viitanen, piispa Jacob Mameo ja matron Chritina Killa ihmettelevät keskellä pihaa seisovaa monumenttia. Kuva: Veikko Aro-Heinilä

Pastori Irja Aro-Heinilä on suorittanut myös hierojatutkinnon, ja hieroi esimerkiksi Tampereen Tuomiokirkkoseurakunnan lähetystyön vapaaehtoisia ja lähetyksen ystäviä leirillä Ilkossa vuonna 2016. Tuotto ohjautui tietenkin Kimbilion naisten ja tyttöjen turvakodin hyväksi.

Kimbilio Facebookissa

Kimbilio YouTubessa

Tietoa Kimbiliosta

Palaa otsikoihin