1.2.2023 9.30

Käsi sydämellä, sydän koskettimilla

Tamperelaispianisti Ville Hautakangas kuunteli sisintään ja sai toteutettua haaveensa.

Mies soittaa flyygeliä kirkossa.
Soolokonsertti on aina huippuhetki. Silloin voi soittaa juuri niin kuin itse tuntee ja haluaa, sanoo konserttipaikan flyygeliin tutustunut Ville Hautakangas.
− Huomasin, etten ollut juurikaan soittanut pianoa 15 vuoteen yksin, hymyilee Hautakangas, joka tunnetaan pianonsoiton opettajana, säestäjänä ja orkesterimuusikkona.

Haave heräsi osittain Pro Musica -stipendin saamisella seitsemän vuotta sitten. Sen jälkeen Hautakangas mietti, millaista musiikkia haluaa tehdä, jos keskittyy soolopianoon.

− Pianomusiikkia sävelletään todella vähän, hän perustelee keksimäänsä hanketta.

Hautakangas sai apurahan, jolla tilasi viiden minuutin pianoteoksen 12 säveltäjältä.

− Annoin vapaat kädet. Se voi olla joskus pelottavaakin säveltäjälle, kun ei ole mitään raameja, hän myöntää.

Syntyi reilu tunti pianomusiikkia, jonka ”soittaminen ilman pädiä ei onnistu”. Kolmen viime vuoden aikana Hautakangas kantaesitti teokset sekä tulkitsi ne albumille 12 Premieres. Seuraava toive on saada uusi musiikki nuoteiksi.

− Kun opiskelin soitonopettajaksi Tampereella, perusti Ilari Laakso samaan aikaan säveltäjäkoulutuksen. Se on tuottanut hyvin työllistyneitä säveltäjiä jopa ulkomaille asti. Me soitimme usein säveltäjäopiskelijoiden biisejä, hän kertoo, ja sanoo tienneensä nopeasti, ketkä säveltäjät pyytää projektiinsa.

− Kaikilla on kytkös Pirkanmaahan. Halusin tuoda heidät esiin.

Enkelin puhetta

Levyllä kuullaan muun muassa Paavo Korpijaakon, Minna Leinosen, Roope Mäenpään ja Jonne Valtosen teokset. Ilari Laakson yhdeksänminuuttinen Häivä vie meren äärelle.

− Se on impressionistista tunnelmamusiikkia, jossa yhdistyy espanjalaisen kaupungin vilinä kaukaisiin tykinlaukauksiin, Hautakangas kuvailee.

Harjun seurakunnan kanttori Janne Salmenkangas kirjoitti musiikkia, jonka idea tuli hämähäkinseitistä. Fractum tarkoittaa murtumaa tai katkeamista. Kappale alkaa sekunti-intervallista, jonka ympärillä alkaa soida säveliä, ja ne ovat ikään kuin kudosta.

− Jannen teoksesta tuli tunne, että se on tullut helposti. Silloin musiikkikin on virtaavaa.

− Nautin, kun teoksella on sisäinen logiikka. Sitähän Sibeliuskin aina tavoitteli, Hautakangas pohtii.

Cecilia Damströmin kappale on muistokirjoitus säveltäjä Jouni Kaipaiselle.

Epitaph on uskonnollista musiikkia. Cecilia on katolinen ja kiinnostunut uskonnollisista aiheista. Teos on ekspressiivinen ja kuvaa Jounin vilkasta ajatuksenjuoksua ja sisäistä oloa suruviestin äärellä. Kuulen siinä enkelin puhetta, ja kirkonkellot pauhaavat.

Hautakangas toteaa, että kiinnostavia säveltäjiä olisi tuplasti enemmän.

− Ehkä pitää tilata toisetkin 12 teosta, hän lausahtaa.

Ennen uutta hanketta edessä on soolosoittamista. Maaliskuussa Hautakangas esittää J. S. Bachia ja Gerald Finziä Tampereella sekä tuoreen levynsä kappaleita Helsingissä ja Kankaanpäässä.

Teksti: Elisa af Hällström
Kuva: Hannu Jukola

Tampereen Kamarimusiikkiseuran orkesterin konsertti Aleksanterin kirkossa 12.3. kello 19. Ville Hautakangas, piano; johtaa Miika Jämsä


Palaa otsikoihin