Marja Jylhä
Olen gerontologian eli vanhenemistutkimuksen professori Tampereen yliopistossa. Koulutukseltani olen lääkäri, Tampereen lääketieteellisen tiedekunnan ensimmäistä vuosikurssia, mutta varsinaisissa lääkärin tehtävissä olen toiminut hyvin vähän.
Yliopistossa opetan kansanterveystieteen ja vanhenemisen kysymyksiä terveystieteiden ja lääketieteen opiskelijoille. Monitieteisessä tutkimusryhmässä tutkimme yhtä hyvin yli 90-vuotiaiden tervaskantojen terveyttä, eläkkeelle siirtyvien kuusikymppisten tulevaisuudensuunnitelmia kuin yhteiskunnan suhtautumista väestön vanhenemiseen.
En erityisesti harrasta mitään, mutta olen kiinnostunut historiasta ja yhteiskunnasta, luen kirjoja, kuuntelen monenlaista musiikkia ja kävelen.
Nuorena opiskelijana erosin kirkosta, koska se näytti edustavan taantumusta ja menneisyyttä. Syksyllä 2019 liityin takaisin. En osaa sanoa, mikä välillä muuttui, minä, kirkko, vaiko yhteiskunta ympärillämme.
Otso Kautto
Olen 1962 syntynyt teatteriohjaaja, kirjailija ja entinen
kilpauimari. Minulla ja puolisollani on neljä tytärtä ja kolme lastenlasta.
Toimin Tampereen Työväen Teatterin johtajana. Päätoimeni ohessa viimeistelen tohtoriopintojani
Taideyliopistoon. Väitöskirjani käsittelee rituaalin tajua.
Aion kolumneissani pohtia pyhän kaipuuta, pyhiinvaellusta,
ja arjen rituaaleja.
Pyhiinvaeltaja on ollut minulle lapsesta asti puhutteleva hahmo. Sana ”pyhiinvaeltaja” ei ole tarkoittanut jotain tarkkaa ja
tiettyä, pikemminkin tunnelmaa ja merkityksen mahdollisuutta. Luulen, että
ensikosketukset sanaan tulivat ritariromaaneista ja temppeliritareista.
Kesäisin pikkupoikana vaelsin aina samoja polkuja Kimparin
järvelle: saman erämaareitin tekeminen oli ilo, en kaivannut vaihtelua. Tuttu
reitti auttoi näkemään pienet muutokset maisemassa. Se myös vapautti vajoamaan
omiin ajatuksiini: kävelystä tuli kuvittelua. Usein kuvittelin toisia retkiä
vielä kauemmas.
Myöhemmin luin varsin lyhyen ajan sisällä Niko Kazantzakisin
Pyhän köyhyyden, joka kertoo
Fransiskus Assisilaisesta, Harry Martinsonin Kulkijan pilvilinnat (Vägen
till Klockrike, 1948) ja näin Woody Guthriesta kertovan elokuvan Tämä maa on minun (Bound for Glory). Minäkin halusin olla kulkuri.
Sitten tulivat ensimmäiset matkat Pariisiin, siihen
Picasson, Hemingwayn ja Rimbaud’n Pariisiin; ei matkoja tiettyyn paikkaan, ei
sen historiaan vaan ollakseni osa sitä kaikkea mitä se edusti. Ne olivat runoudesta
haaveilevan nuoren taiteilijan pyhiinvaelluksia.
Kulkuria minusta ei tullut, mutta jonkin sortin nomadiksi
aloin itseni mieltää: paimensin ajatuksia ympäri Eurooppaa. Teatterista
toiseen, junalla, autolla, kävellen, yksin, perheen kanssa.
Pyreneille muutimme 1994, aikana, jolloin New Age alkoi vallata
yhä enemmän tilaa valtavirrassa. Samanistinen kuvasto tihkui arkeen, ja pian
kaupassakäyntikin oli mystinen trippi, elämä oli matkaa, ja kaikki oli merkkiä.
Samalla alkoi tuntua, että kun kaikki on henkistä, ei mikään
ole sitä enää. Asuimme pienessä kylässä, jonka läpi kulki yksi Santiago de Compostelan
pyhiinvaellusreitin variantti. Osittain sitä seuraten tein useamman kerran
viikossa kävelyn lähikylään ja takaisin, armeijan leipälaukussa oli mukana pieni
pullo vettä, muistikirja ja piiput. Ne olivat kävelyä luovaan tilaan: luovuuden
pyhiinvaellusta.
Minun jumalani oli taide ja luova tila: ajoin vuosikaudet Euroopan
läpi lainelautailurannoille: kirjoitin, kun ei ollut aaltoja, surffasin, kun
aaltoja oli. Aina samat rannat, aina samat parkkipaikat: matkoja mielentilaan,
joka teki uskon taiteeseen ja vapauteen mahdolliseksi.
Lourdesin pyhä luola tuli tutuksi. Saint Jean Pied de Portin
keskiaikainen kirkko oli paikka, jossa sytytin kynttilän kaikille
matkustavaisille aina, kun ajoin ohi.
Paulo Coelho kirjoitti kirjansa Pyhiinvaellus, ja Compostelasta tuli muurahaispolku. Aluksi se
risoi, mutta nyt olen asian kanssa sinut.
Jossain vaiheessa aloin tehdä väitöskirjaa rituaaleista. Meksikossa kävin Wirikutassa pyhillä paikoilla, mutta siitä
ei ole lupa puhua.
Pyhiinvaellus on minulle nimettömän kaipuun läsnäoloa kehon teoissa: askeleet ovat totta, hiki on totta, ja ne ovat uskon mahdollisuuden materialisoituneita muotoja.
Otso Kautto
teatteriohjaaja, Tampereen Työväenteatterin johtaja