Kolumnit 2021

5.5.2021 9.41

Viulunsoittaja katolla

Jyrki Iivonen

Venäjänjuutalaisen Marc Chagallin maalauksessa mies soittaa viulua yöllä talon katolla. Maalaus on antanut nimen vuonna 1964 ensi-iltansa saaneelle musikaalille Viulunsoittaja katolla (Fiddler on the Roof), joka on lajissaan yksi maailman tunnetuimmista ja rakastetuimmista.

Sitä on esitetty myös Tampereella kolmeen eri otteeseen. Olen itse nähnyt sen Broadwaylla 2000-luvun alussa, ja se on yhä yksi elämäni suurimmista taidekokemuksista.

Tarina sijoittuu juutalaisten asuttamaan Anatevkan kylään lähellä Kiovaa. Se perustuu juutalaiskirjailija Sholem Aleichemin (oik. Solomon Rabinovitsh) vuonna 1894 julkaistuun tarinaan, joka kertoo paikallisen juutalaisyhteisön hajoamisesta ja maitomies Tevjen elämästä.

Juutalaisia vainottiin Venäjällä ankarasti, ja sadat tuhannet heistä joutuvat muuttamaan suurkaupunkeihin tai muihin maihin, varsinkin Amerikkaan.

Musikaali taas tapahtuu vuonna 1905 ja on allegoria Venäjän juutalaisten kohtalosta 1900-luvun maailmassa; Tevjen perheen elämän kautta siinä kuvataan juutalaisten kansakuntaa pienoiskoossa. Perhekeskeinen Tevje uskoo, että avioliitto – sopeutuminen muuttuvaan maailmaan – avaisi hänen lapsilleen tien vapauteen, jota vanha kyläyhteisö ei voi heille tarjota.

Avioliittohankkeet eivät kuitenkaan toteudu. Vanhin tytär Tzeitel on lupautunut köyhälle Motel-räätälille, ja Tevje antaa avioliitolle lopulta siunauksensa. Toinen tytär Hodel menee naimisiin vallankumouksellisen Perchikin kanssa. Tämä kuitenkin vangitaan ja karkotetaan Siperiaan, minne Hodel seuraa häntä.

Lokakuun vallankumouksen jälkeen juutalaisilla oli keskeinen asema Neuvostoliiton rakentamisessa. Vaihe jäi lopulta lyhyeksi, kun vainot alkoivat uudelleen. 

Musikaalissa viranomaisilta tuli käsky, että juutalaisten oli muutettava kotikylästään. Raskain sydämin Tevje pakkasi vähäisen omaisuutensa ja matkusti perheineen Amerikkaan.  

Viulunsoittaja katolla on hienoimpia Venäjän juutalaisista kertovia taideteoksia. Juutalaisten kohtalot näkyvät myös Dmitri Shostakovitshin 13. sinfoniassa, joka perustuu Jevgeni Jevtushenkon runoon Babi Jar. Se kertoo juutalaisten joukkotuhosta natsien miehittäessä Kiovan vuonna 1941.

Ne auttavat ymmärtämään, mitä Euroopan juutalaiset ovat joutuneet kokemaan runsaan sadan viime vuoden aikana. Juutalaisten kansanmurha on ollut koko maailmanhistorian mittakaavassa yksi suurimmista tragedioista, jonka olemme joutuneet todistamaan. Uskon kuitenkin siihen, että meillä on kyky oppia historiasta, ja sitä kautta estää tällaisen toistuminen.

Lisää näistä taiteilijoista


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja