Kolumnit 2023
Miksi kristityn on edistettävä tasa-arvoa
Silti usein törmää ajatukseen, että oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo olisivat kristitylle sivuseikkoja: ikään kuin nämä olisivat jotenkin erityisen maallisia arvoja, jotka vievät huomion pois olennaisesta, uskosta ja Jeesuksesta puhumisesta.
Tällainen
vastakkainasettelu on kuitenkin pelottava väärinkäsitys, kun toivo ja rakkaus
unohtuvat, eivätkä puhetta seuraa teot. Kristityn pitäisi nähdä kaikissa
ihmisissä lähimmäinen, häntä pitäisi ajaa eteenpäin oikeudenmukaisuuden nälän
ja janon.
Vastakkaisasettelun
keinotekoisuus näkyy myös varhaiskirkon historiassa. Ihmisten tasa-arvoisuuden
vallankumouksellinen ihanne oli Rooman valtakunnassa tärkein yksittäinen tekijä
kristinuskon leviämisessä.
Ajatus
ihmisarvosta, joka ei riipu ihmisen kansalaisuudesta, varakkuudesta tai
sukupuolesta, ei jäänyt vain tyhjiksi sanoiksi, vaan se näkyi myös kristittyjen
toiminnassa: seurakunnat järjestivät köyhäinapua, ja sairaista huolehdittiin
tautiepidemioiden iskiessä. Tämä oli väkevää saarnaa hyvin epätasa-arvoisessa
yhteiskunnassa, ja se levitti kristinuskoa erityisesti syrjäytyneimpien
parissa. Lesket ja orvot, orjat ja köyhät ovat kirkon oikea aarre.
Yhdenvertaisuus onkin kirkon
ydinsanomaa. Vasta kun toivon ja rakkauden esteet poistuvat, ihmiset voivat
tulla yhteen Kristuksen kirkossa ja tuntea itsensä arvokkaiksi sellaisena kuin
ovat: erilaisina, Jumalan luomina. Kirkon ja sen kutsun uskottavuus vaatiikin syrjivien ja etuoikeuksia ylläpitävien järjestelmiä vastaan
toimimista arjessa.
Käytännössä tämä tarkoittaa esimerkiksi saavutettavuutta:
Miten huonojalkainen pääsee kirkkoon? Miten autoton äänestää
seurakuntavaaleissa? Miten lapset ja nuoret saavat näkyä ja kuulua? Puututaanko
seurakunnan kokoontumisissa epäkunnioittavaan keskusteluun? Arki paljastaa,
kuka on tervetullut. Jos
yksi jäsen kärsii, kärsivät kaikki muutkin jäsenet (1
Kor. 12).
Jeesus oli halveksittujen ystävä, mutta ei hän muitakaan unohtanut. Hän kutsui luokseen naisia ja miehiä, rikkaita ja köyhiä, sairaita ja terveitä, lapsia ja aikuisia, kalastajia ja käsityöläisiä, oppineita ja oppimattomia, juutalaisia ja pakanoita. Hän ei katsonut ihmisen ihonväriin eikä seksuaaliseen suuntautumiseen, ei kansalaisuuteen eikä uskontoon. Katsotko sinä?