Kolumnit 2023

4.10.2023 10.00

Raamatullisuus ja tulkintojen rikkaus

Ville Vuolanto

Usein kuulee väitettävän, että joku ei lainkaan tulkitse Raamattua, vaan lukee sitä kuten se on kirjoitettu, puhtaana Jumalan sanana. Tämä on itsepetosta.

Raamatun tulkintaa ohjaavat vääjäämättä aiemmat tulkinnat, oma hengellinen tausta ja kristilliset perinteet, oma näkemys luonnollisesta ja oikeasta sekä oma raamattunäkemys.

Raamatun tekstin tulkinnanvaraisuudesta on lukuisia esimerkkejä. Yli 1500 vuoden ajan pidettiin itsestäänselvänä, että Raamattu puolustaa orjuutta ja orjien omistamista. Samoin on tulkittu, että hyvin yksiselitteinen verensyöntikielto (Ap.t. 15:29) ei päde, koska sen on katsottu olevan ristiriidassa tärkeämpien Raamatun ohjeiden kanssa. Tätä luetteloa olisi helppo jatkaa.

Tällä hetkellä raamatullisuuteen vedotaan usein homoseksuaalisuutta koskevissa asioissa. Eräät Raamatun kohdat on perinteisesti tulkittu homoseksuaalisen rakkauden poissulkeviksi – ja vaikka ymmärrän, että näin asian voi yhä tulkita, itse ajattelen tämän näkemyksen olevan ristiriidassa tärkeämpien Raamatun ohjeiden kanssa.

Tämän lisäksi Uudessa testamentissa seksuaalisuhteet samaa sukupuolta olevien välillä yhdistetään epäjumalten palveluun sekä seksuaaliseen moraalittomuuteen ja irstailunhaluun, eikä homoseksuaalisuuteen erillisenä seksuaalisena suuntautumisena.

Antiikintutkijan on tämä helppo ymmärtää: varhaiskristillisessä maailmassa kun ei lainkaan tunnettu mahdollisuutta, että kaksi samaa sukupuolta olevaa henkilöä voisi tasavertaisina rakastaa toisiaan.

Nyky-Suomessa avioliittoon haluavien motiivi ei ole sen kummemmin epäjumalanpalvelus kuin irstailukaan. Itse asiassa juuri päinvastoin: halu rekisteröidä ja saada siunaus kertoo vakiintuneesta ja sitoutuneesta parisuhteesta. Tulkintani onkin, että raamatullista olisi sallia samaa sukupuolta olevien parisuhteiden kirkollinen siunaaminen. Rakkaus on rakkautta.

Mutta ovatko toisella tavalla Raamattua tulkitsevat ihmiset vääjäämättä epäraamatullisia, jopa epäkristillisiä? Jokaisella on oma tapansa lukea ja ymmärtää Raamattua. Omasta tulkinnasta eroava näkemys ei tarkoita, että toinen olisi laput silmillä tai maailman mukaan kulkeva ja tahallaan epäraamatullinen.

Aivan liian helposti loukkaamme lähimmäistämme kyseenalaistamalla tämän kristillisyyden, emmekä kuuntele, miksi tämä on päätynyt toisenlaiseen tulkintaan.

Raamatussa on neljä evankeliumia, jotka kertovat samoista tapahtumista neljällä eri tavalla. Miksi pelkäisimme tulkintojen rikkautta?

Ville Vuolanto
Varhaiskristillisyyteen perehtynyt antiikintutkija ja luottamushenkilö Eteläisestä seurakunnasta


Palaa otsikoihin | 0 Kommenttia | Kommentoi

Ei kommentteja


Sillan kolumnistien esittelyt


Vuonna 2023 Sillan kolumnisteina toimivat dosentti Ville Vuolanto ja teologian tohtori Liisa Björklund.